Update vanuit Frankrijk - Reisverslag uit Champeix, Frankrijk van Aaltje - WaarBenJij.nu Update vanuit Frankrijk - Reisverslag uit Champeix, Frankrijk van Aaltje - WaarBenJij.nu

Update vanuit Frankrijk

Door: Aaltje

Blijf op de hoogte en volg Aaltje

02 Februari 2016 | Frankrijk, Champeix

Even geüpload vanuit Berkel want de website lag er even uit maar mama had het mij al gemaild dus bij deze kunnen jullie het ook weer lezen :)

Op het moment dat ik dit schrijf ben ik net aangekomen op een camping vlak bij Beziers.

Le Colombiers heet het plaatsje en de camping.

Tot nu toe heb ik steeds op camperplaatsen gestaan, steeds aan de rand van een stad dus als locatie is dat perfect !

Echter heb ik een probleempje met mijn omvormer
Wie weet leest iemand die dat kan oplossen?
De omvormer laadt wel mijn telefoon op echter niet mijn laptop.
Terwijl die dat wel zou moeten kunnen !
RARARA

Dus ik heb nu stroom van de camping en kan dus met terugwerkende kracht mijn verslag doen
En er is hier wifi op de camping dus ik moet het ook kunnen versturen.
Maar voor de zekerheid stuur ik het ook steeds naar dochterlief Arlene .
Die is mijn back up wat mijn blog betreft.

Laat ik toch maar beginnen waar ik de vorige keer ben gestopt.


Vrijdag 29 januari ben ik uitgezwaaid door Thomas en Ruth .

Vanuit Champeix ben ik naar Brioude gereden.
Een camperplaats tegen het dorp/stadje aan.
Direkt nog even het stadje ingegaan, en ook de basiliek bewonderd.
( Ziva was ook welkom)
Een heel gezellig stadje.

Zaterdagochtend was er markt en dan gaat een stad ook veel meer leven.
Croissantje gehaald en verder wat rondgekeken.
Bij een koffie en thee tentje annex atelier een koffietje gedronken.
Super gezellig, heerlijk sfeertje.
Inmiddels was ik bij de VVV geweest en heb de info over de basiliek gelezen
Daarna nogmaals in de basiliek geweest. Er zijn daar heel veel fresco ’s goed bewaard gebleven, dat zijn schilderen direkt op de muren en pilaren.
Helaas was niet alles nu open , er was nog een speciale kapel die ik eigenlijk graag had willen zien .
Ik kon een beetje gluren , ook spannend natuurlijk maar ik miste toch de hele beleving.

Mocht je in de buurt zijn is het een aanbeveling.


De zaterdagochtend zijn Ziva en ik weer begonnen met een hardloop halfuurtje
Dat was daar wel een beetje saai moet ik zeggen.
Dat is dan weer een nadeel van bij de stad staan.
Langs de weg en via een andere weg weer terug.
Niet veel aan maar we waren weer goed bezig .

Vertrokken uit Brioude en gereden onder anderen richting Lavadieu
Lavadieu wordt het mooiste plaatsje van ( europa ? frankrijk ?) genoemd. Het ligt er mooi en alles is echt heel mooi oud
Maar het was erg leeg en er gebeurde nu helemaal niets !
Er was niets open, terrasje kunnen pakken miste ik nu wel.
Ik vermoed dat het normaal gesproken heel levendig is hoor
En het is zeker erg mooi !
Een Abdij in het dorp , heerlijk simpel en puur
Houd ik wel van!

Ik was op weg naar Le Puy en Velay

Met hoe raad je het , een Kathedraal !

En wat blijkt ?

Deze plaats is een belangrijk startpunt voor de tocht naar Santiago de Compostella.

En pas toen herkende ik de schelpjes op de stenen in de stad.
En die had ik ergens anders ook gezien maar ik weet nu niet meer waar.
Voor mij was dit een leuke ontdekking omdat ik ook graag een stuk van deze wandeling wil gaan lopen.
Heb zelfs even overwogen hem te lopen vanaf Nederland, maar vond dat toch een beetje te koud in Januari.
Over koud hebben gesproken, het is helemaal niet koud hier !

Voor de zekerheid had ik nog de verwarming aan gedaan in le Puy maar of dat echt nodig was weet ik niet.
Le Puy Heeft enorm veel hoogte verschillen ,maakt het wandelen extra spannend. Hele leuke steegjes
Er was een steegje, straatje, zo uit de rotsen gehakt
Was vooral goed te zien aan de bestrating.
Aan de huizen kon je dat niet echt meer zien, die waren inmiddels gepleisterd etc.
Maar het idee was wel grappig.
Ook hier stond ik dus aan de rand van de stad, dus kon zo de stad inlopen.

Super handig.

Zondags pas de stad gaan verkennen, mocht uiteraard de kerk niet in
(dienst) En Ziva was verboden.
Maar er was ook een museum, daar kon ik wel in .
Grappig hier was dat ik in het museum de zang kon horen ( dat was mooi )
En als er weer anders gekletst werd luisterde ik naar de info over de kunstwerken.
Zo was het dan toch weer goed opgelost.
En ziva bleef keurig buiten wachten
Later toch nog even de kathedraal in geweest , ook toen keurig buiten gewacht
Zonder blaffen!
Super hond heb ik hoor !
Erg mooie kathedraal.

Volgens mij was ik vergeten iets over kathedraal in Clermont Ferrand te vertellen. Van buiten is die heel zwart, dat komt door het materiaal wat uit die streek komt, Dat is ook erg mooi !
Van binnen is hij ook heel donker, dat vind ik dan toch iets minder fraai
Wel hele mooie ramen hoor maar alles erg donker

Na le Puy ben ik naar Mende gegaan.
Ook weer een mooie kerk.
Veel licht , mooie ramen en ook een heel mooi stadje
Alleen op zondag uitgestorven
Waar die fransen zijn in het weekend ?
Niet in de stad in ieder geval.
Toch heel anders dan bij ons.
Ik stond hier op een parking bij een rivier.
Met nog heel veel andere camperaars uiteraard.

Opeens zondagavond komt een auto het terrein opscheuren.
Is de politie en brandweer om een hondje te redden uit het water.
De rivier had echt flinke stroming en een aangelegd waterval ( heel hard ) Het hondje was beland op een piekklein eilandje tussen dat heftig stromend water. Super zielig dus !
Maar hij werd gered !

Maandagochtend weer hardgelopen, hier was een heel leuk pad langs de rivier om langs te kunnen rennen.
Dus dat hebben we maar gedaan, niet een half uur maar wel alleen maar leuk pad .

De weg richting Beziers was redelijk spannend, flinke hoogteverschillen !
En stevige wind erbij , dat houdt het levendig .
Tot nu toe steeds tolvrij gereden maar de brug van Millau heb ik toch maar genomen. Prachtige brug en gelukkig ook nog goed te zien terwijl je erover rijdt.
Er is zelfs een parking vlak tevoren zodat je het even op je gemakje kunt bekijken. Dat heb ik dan weer niet gedaan.
De camping blijkt op loopafstand van het dorpje te liggen, dus daar even heen gewandeld om te kijken of er een restaurant open was.
En ja hoor, heerlijk gegeten !
En het werd zowaar ook druk, het franse leven begint blijkbaar in februari op te starten.

En wat doe ik verder ? Heerlijk lezen ! koffietje, thee en af en toe een glaasje wijn.

Op de camping even wasje gedraaid ( hondenkleden weer schoon )

Ik ben weer klaar om tijdje verder te gaan

En ? ik geniet ervan !

  • 02 Februari 2016 - 21:42

    Ruurdtsje Attema:

    Klinkt allemaal super leuk, lekker weer, op je gemakje, lekker eten, koffietje, wijntje wat wil een mens nog meer. kun je ook foto's plaatsen???
    ben benieuwd naar je volgende verslag.......... :0))

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Champeix

Mijn reis met de camper

Nederland, België en Frankrijk en Spanje

Recente Reisverslagen:

21 Augustus 2016

Voorlopig even het laatste verslagje :)

16 Augustus 2016

Dresden

13 Augustus 2016

vervolg tsjechie

09 Augustus 2016

Tjechie

01 Augustus 2016

Uitrusten in Mariënberg
Aaltje

Vanaf 10 januari is mijn camper mijn nieuwe woonplek, ik zal gaan reizen door Frankrijk richting Spanje, Portugal wat de plannen verder worden kunnen jullie volgen via mijn blog.

Actief sinds 04 Jan. 2016
Verslag gelezen: 461
Totaal aantal bezoekers 14859

Voorgaande reizen:

04 Januari 2016 - 19 Augustus 2016

Mijn reis met de camper

08 Februari 2016 - 22 April 2016

-

29 Januari 2016 - 29 Januari 2016

laatste dagen in Champeix

Landen bezocht: