Spanje - Reisverslag uit Montblanc, Spanje van Aaltje - WaarBenJij.nu Spanje - Reisverslag uit Montblanc, Spanje van Aaltje - WaarBenJij.nu

Spanje

Door: Aaltje

Blijf op de hoogte en volg Aaltje

15 Februari 2016 | Spanje, Montblanc

Ik heb al een tijdje geen internet meer gehad voor mijn pc.
En ook geen stroom dus het wordt even een inhaalrace over waar ik nu ben. Daar ben ik dan al niet meer maar weten jullie wel waar ik ben geweest!

Maandagavond , 8 februari sliep ik nog in Sigean met uitzicht op het safari park.
Daar had ik nog internet en heb ik mijn blog nog bijgewerkt
Ook een poging gedaan om wat foto’s op de site te zetten maar dat was een heel langzaam proces. Niet zo’n succes dus.

Dinsdags ben ik verder zuidelijk afgezakt langs de kust.
Ik kreeg nog het advies via facebook om langs Argeles sur Mer te gaan, daar kwam ik langs dus dat heb ik gedaan.
Er waren heel veel plages dus ik heb maar wat gegokt, auto geparkeerd.
Voor zekerheid nog maar even aan politie gevraagd of het wel mocht.
Was allemaal dus beetje onduidelijk maar het was goed!
Wat erg leuk was, Ziva komt de auto uit en is direkt enthousiast
Op dat moment is het strand dus niet zichtbaar , duidelijk wel ruikbaar !
Het was een mega mooi groot en keurig strand, van kleine steentjes .
Heerlijke golven en ook een flinke stroming volgens mij.
Ziva was helemaal gelukkig ! nu was ik een balletje vergeten maar gelukkig lagen er wat stokjes en grote stenen lukken ook wel maar dat is zo zielig want ze blijft dan zoeken .
Daar vond ik de stroming ook te heftig voor. Ze was weer schoongespoeld en heeft heerlijk gespeeld.
Deze tijd van het jaar moet je dus niet in dit soort badplaatsen zijn, is echt een hele trieste bedoeling.
Ik kan me voorstellen dat het er in de zomer heel gezellig is maar ik denk ook dat het dan niet helemaal mijn smaak is. Maar mooi strand !

Daarna ben ik naar Collioure gegaan, ligt echt steenworp verder ( wel heel ver gooien ! )
Dat is andere koek, er was voorzien in een parking voor campers hoog op de berg .
Voor 10euro hele nacht staan incl stroom en met slagbomen .
( Daar had ik savonds dus nog een verslag zitten schrijven maar die is ergens verdwenen helaas .
Ik en de pc is niet altijd een happy couple )

Het dorpje / stadje in dus .
Het is echt een heel schattige stad, met een groot kasteelachtig museum ( ik was te laat om nog binnen te mogen)
Een kerkje, heel veel barokbeelden en schilderijen .
Erg donker, ik vond het persoonlijk wel erg druk en donker maar is kwestie van smaak.
Er zijn veel kunstgalerietjes , dat geeft al een andere sfeer.
Echt ook met mooie werken , smalle straatjes en veel gekleurde huisjes met veel hoogte verschil.
Terrasjes langs het water, het was een soort van baai .
Ook met een strandje , helaas voor Ziva mocht ze nu niet meer zwemmen van mij. Die zou niet echt meer droog worden en natte hond vind ik stinken.
Ik vond het geheel erg sfeervol .

De stad is bekend vanwege de gezouten ansjovis ! Tja en als bergenaar moet je die dus proeven.
Helaas daar ging het een beetje mis , de restaurantjes gingen rond 18 uur dicht, blijkbaar leeft deze stad in deze tijd alleen overdag.
Dus het proeven van de ansjovis is helaas niet doorgegaan.
Achteraf kwam het goed uit, ik moest die berg nog weer opwandelen en ik was net binnen toen begon het heel hard te regenen en te stormen.
Anders had ik in de regen en storm langs de weg omhoog moeten lopen.
Toch niet de meest veilige manier van wandelen.
Dus het moest zo zijn.
Absoluuut aanrader dus Collioure, ik had er nog nooit van gehoord.

S ‘avonds heb ik dus iets zitten schrijven en ik heb weer een filmpje gekeken.
Away from her. Ik zoek wel hele droevige films uit, ging over dementie
Maar had me voorgenomen op volgorde te gaan pakken.
Wat ik vooral mooi vond in deze film is hoe ze zo lang mogelijk echt belangrijke zaken bespreken met elkaar . En ook tevoren al, wetende wat je te wachten staat en hoe je daarmee om wilt gaan.

Voorzover je het kunt overzien dan want ook dat werd duidelijk



Woensdag 10 febr dan eindelijk naar Spanje !

Direkt over de grens waren winkels en met een makkelijke parking.
Dus even supermarkt in maar daar was het zo druk en maar 1 kassa open dus daar ben ik weer uit gegaan.
Wat zijn supermarkten anders georganiseerd dan in nederland, bij ons gaat alles snel en efficient !
Hier worden nog even alle verhalen over en weer gedaan , daarna pas inpakken en dan ook nog op het gemakje betalen . of zoals hier in deze supermarkt echt heel veel klanten en 1 kassa open.
Dat maken we in nerderland niet meer zo mee !
Even bij bakkertje croissantje en stokbroodje gehaald.
Helaas de franse croissantjes zijn echt veel lekkerder, dit was een zware vette hap.
Wat ik wel bijzonder vond om te ervaren was dat het al direkt anders rook in de winkels.

Ben je net de grens over !
Toch wel apart vind ik dat !
De organisatie is anders, het is rommeliger , moest een beetje aan indonesie denken .
Door de geur en de rommeligheid.

Tja en waar moest ik nu naartoe ?

Ik bedacht dat ik eerst maar naar Girona zou rijden, dat ging aardig snel.
Toen maar door tot voorbij Barcelona was het idee.
Maar ik werd toch wel vermoeid, dus een plek gezocht voor Barcelona
Eerste camping was gesloten, ander Camping gevonden maar die kostte dus 30 euro per nacht ! en als ik 4 nachten zou blijven 21,95 pn
Nu had ik niet zo echt zin in 4 nachten blijven maar dat was een optie.
Ze hanteren daar geen laagseizoens prijzen , voor echt in de zomer vind ik het vrij normaal maar voor nu is het heel duur.
Zo sjiek was het ook niet, op mijn vraag wat er zoal te doen was was het antwoord Barcelona.
Nu had ik dus die dag bedacht dat ik Barcelona niet ga doen, weet niet of het handig is met ziva en dus ook niet of dat wel leuk is te doen.
Dus toch maar doorgereden, ik had wel iets in Sitges gezien dus daarheen. Net even voorbij Barcelona.

Omdat ik langs de kust en geen tolweg wilde had ik weer leuke bochtjes etc.

Kortom duurde toch wel wat langer dan tevoren gedacht. Maar ik heb het gehaald.
Even zoeken, eerst naar een parkingplek die op de borden stond, ver van de stad en echt heel vies en donker en echt alles was fout.
Dus dat heb ik maar niet gedaan.
Er was ook nog een andere parking maar geen adres, gelukkig stonden er ook E en N nummers bij en dat is me zowaar gelukt om in te voeren in de tom tom ! En parking gevonden, goed verlicht , tegenover politieburo, supermarkt ernaast en stad op loopafstand !
En gratis ! Wat wil een nederlander nog meer !

Leuk stadje ! Veel mooie oude gebouwen, haventje, terrasjes , winkeltjes

Compleet ! hier mijn eerste tapas besteld .

Hoelaat ze hier savonds eten weet ik eigenlijk nog niet goed.
Ik wilde graag savonds ergens eten maar om 19.30 waren er nog altijd geen tafeltjes bezet.
Dus die avond maar een soepje opgewarmd. Toch fijn een voorraadje in de bak !


Inmiddels is het vrijdag 12 febr, een feestdag in Spanje
En ik had toch gedacht naar Barcelona te gaan, met de trein van Sitges was dat heel makkelijk.
Kosten : 8,20
Is het niet leuk ben ik immers ook zo weer terug.
Uurtje of 10 in Barcelona, uitstappen bij Gracia.
Heerlijk over de Ramblas gewandeld , haven langs gelopen .
Daar waren veel mooie restaurants maar om 12.30 nog allemaal leeg.
Dus nog maar even naar de oude stad gelopen, en kwam op het pleintje uit bij de kerk van Maria de Mare. Daar heerlijk tapas ( oesters en ansjovis ) gehad. Door de oude stad gewandeld.
Dat is erg opgeknapt, laatste keer dat ik daar was was in 2008 volgens mij. Toen rondleiding daar gehad van een local die vertelde al dat het zou worden aangepakt.
Mooie stad hoor Barcelona ! ook zonder een museum in te gaan erg mooi, de stad is al een groot museum .
Bij Palau de la Musica Catalana in een heel leuk tentje even koffietje gedronken. Volgende keer even zien te regelen om daar ook naar binnen te kunnen. Liefst voor een voorstelling natuurlijk.
Doordat het een feestdag was waren alle winkels dicht, en dan nog was het heel erg druk in de stad.
Veel toeristen uiteraard maar ik heb het idee dat er ook veel spanjaarden juist nu naar de stad trokken
Behalve bij de kathedraal, ziva mocht er niet in.
Dat had ik ook niet verwacht als er een bewaker voor de deur staat maar ze mocht ook niet aan het hek vastgemaakt. Dat was dan wel even jammer. Er diende zich ook geen andere oplossing aan.
Dus kerk maar niet gedaan .
Ziva was erg rustig ! denk wel dat ze het allemaal beetje eng vond maar maakt niet uit. Bleef netjes bij me en dat was wel prettig lopen.

Zaterdag 13 febr : vertrokken uit Sitges en naar klooster Santes Creus gereden. Ik ben dus landinwaarts gegaan.
Indrukwekkend groot, heel goed onderhouden echt een heel mooi klooster ! Er liggen hier 3 kloosters vlak bij elkaar, je kon een combikaart kopen.
Ziva mocht niet mee naar binnen, helaas, maar het was mooi weer.
De man van de VVV , wat bij de kaartverkoop was , hield haar een beetje in de gaten. Er was ook nog een jongetje met een tekkeltje . Dit bleek een goede combi, Dus iedereeen had weer lol.
Gelukkig maar.
Wat leuk aan dit klooster was dat in de voorgebouwen gewoon gezinnen wonen

Dus op de pleintjes spelen kinderen, het geheel leeft !

Dat geeft toch een prettige sfeer . Daarna nog even rondgewandeld want de omgeving is ook erg mooi.

Wandelroutes en fietsroutes etc.
Er is ook de mogelijkheid om te wandelen van ene klooster naar het andere tenminste als ik het allemaal goed heb begrepen.
Op de stie www.larutadelcister.info kan je hier meer over vinden.
Het spreekt me wel aan moet ik zeggen, erg mooie omgeving .
Ik heb geen idee hoelang je daarover doet maar dat zal allicht ergens te vinden zijn.
Ik heb dus zelf de site niet bekeken, staat op een foldertje dus ik ben even doorgeefluik.


Eten doen ze hier blijkbaar pas na 13.30 !
Ik zal om 12.30 op terras en er waren alleen maar sandwiches te krijgen en echt eten pas na 13.30
Weer wat geleerd.
Moest eventjes naar het toilet en moest dus even ziva ergens vastmaken maar dat was niet echt mogelijk, dus iemand gevraagd .
Duidelijk gemaakt dat ik geen spaans spreek, maar hij ook niet.
Hij spreekt Catalaans ! wat ik helemaal begreep want gelukkig lees ik normaal gesproken de kranten en weet ik ook hoe gevoelig dit ligt.
Zo leuk, we verstaan elkaar niet en toch weer wel puur doordat je een paar woorden wel begrijpt en ook weet wat daar achter zit.
Dat vind ik nu van die leuke dingen in het leven !
Ik heb maar even iets gegeten in de camper en ben toen gaan wandelen.
Heel leuk parkje aangelegd rondom riviertje en daar was iedereen aan het BBQ-en .
Picknik tafels vol met allemaal eten en hele families eromheen.
Super gezellig dus !

Zaterdagavond heb ik overnacht in Montblanc, een middeleeuws heel klein stadje , in noord spanje/
Heel compact , erg mooi hersteld . leuke charmante winkeltjes , pleintjes met terras etc.
Kerkjes, alles is er !
Ik had de auto op een camperplaats gezet , met de fiets naar de stad gereden.
Stadswandeling gemaakt , terrasje gepakt en toen begon het opeens te regenen.
Geen jas bij me uiteraard , maar snel fietsen dus minder druppels opgevangen .
Viel mee hoor, maar later werd het echt noodweer.
Die nacht heeft het enorm gestormd .
Dat vind ik nooit zo erg leuk, dus onrustig geslapen.
Wel een keurige plek. Ik was de enige maar er hingen camera’s en goede verlichting ook.
Achteraf bleek de eigenaar ernaast te wonen, het was een plaats bij een camperswinkel. Annex auto wasserij .
Snachts bleken de hekken dicht gedaan dus toen ik wakker werd en de hond wilde uitlaten kon ik het terrein niet af ! dat was dus wel even lastig en ook vervelend want ik wist ook niet hoelaat de hekken open zouden gaan.
Het lost zich altijd wel weer op , uiteindelijk heb ik dan naar mijn idee bij de zaak maar aangebeld.
En toen bleek die man daarboven te wonen, hek werd opengedaan.
Of ik ook maar even wilde betalen ?
Tuurlijk , ook gedaan.
Ik wilde graag op tijd vertrekken want het klooster wat ik wilde bekijken:
Monestir de Santa Maria de Vallbona
Zou dacht ik op zondag om 10.30 open zijn.
Foutje, was om 12 uur pas open en tot 13.30
Dus ik was daar veel te vroeg, er was een parking bijna klaar ( nog niet in gebruik).
Heb ik daar ziva heerlijk laten rennen door met balletje te gooien. Die was dus lekker moe.
Ik heb haar in de camper achtergelaten en ben weer een klooster ingegaan.
Dit was minder groot maar ook erg mooi.
Nog met een lieve non gesproken, ze vetelde dat ze nu dit jaar beginnen met een tuin aan te leggen en die is dan volgend jaar ook te bezichtigen.
Ik vond namelijk dat het nu wel beetje weinig was wat er te zien was.
En de folder gaf niet erg veel informatie
Was ze het wel met me eens, deze dame woonde sinds 5 jaar hier.
Voordien was ze lerares geweest, toch wel bijzonder om dan een andere wereld binnen te stappen.
Leuke ontmoeting !
Ze sprak overigens heel goed engels.
Vanuit dit klooster ben ik naar een piep piep klein dorpje gereden, vilanova de prades.

Sta hier op een camping, klonk goed in het boek maar een goede plek voor een camper was toch lastig om te vinden.
Maar goed , heb een plek gevonden . Hond was ook welkom maar vervolgens niet in het restaurant van de camping.
Vanavond dus maar een pizza gehaald .
Jammer , menu op de kaart zag er goed uit maar om dan gezellig daar te zitten en hondje in de camper vind ik toch iets minder leuk.
Hier maar even weer een wasje draaien, haartjes wassen !
Dat soort dingen even weer regelen.
Maar het plan was dat de zon zou schijnen en het is nu heel koud ( 21 uur ) Dus of ik hier lang blijf ?
Dat had ik me voorgenomen maar ………. Morgen maar eens zien wat de dag brengt

  • 15 Februari 2016 - 15:22

    Ruurdtsje Attema:

    Hallo Aaltje, de plaatsjes in Frankrijk die je beschrijft, zijn wij ook geweest. in Argeles s Mer vond ik het in de zomer ook niet fijn, Collioure wel. hebben we heerlijk gegeten aan het water. volgens mij waren wij er in de mei vakantie, heel harde wind (kon je ook aan de bomen zien, die stonden allemaal scheef) ook bij een zout winning geweest, hebben we heerlijk gewandeld.
    dus nu al in Spanje, ik las in de krant dat de eerste dagen slecht weer wordt afgegeven...........
    kun je lekker veel bezoekjes plannen in musea, kerken en kloosters. Hopelijk wordt het snel weer beter.
    Het was hier met de carnaval ook niet echt om naar huis te schrijven. vandaag gelukkig wel blauwe lucht! nog wel koud.
    wat een heerlijke verslagen schrijf je, ik voel me er gewoon een beetje bij :0)
    veel plezier en tot morgen.............
    Ruurdtsje XX

  • 16 Februari 2016 - 00:29

    Haiko :

    Hi zus,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Ik zie dat je profiel je leeftijd al automatisch heeft aangepast.
    55 Mooi getal en leuk om dan zo'n reis te maken.
    Ik hoef niet te vragen hoe het gaat, lees je reisverslagen wel.
    Jammer van die ansjovis. Ben ik ook gek op, en op tapas.

    vlgns mij gaat er wel eens iets mis met het opslaan van de reis verslagen, nu is bijvoorbeeld alleen het laatste verslag opgeslagen en de oudere weg. Misschien op de verkeerde knop gedrukt. even je dochter bellen voor advies.

    Veel plezier vandaag, ik neem aan lekker uit eten en het ervan nemen.
    Groetjes,
    Haiko


  • 17 Februari 2016 - 19:43

    Corrie Schats:

    Hoi Aaltje,

    Een dag te laat, maar alsnog Van Harte Gefeliciteerd en veel liefs
    Groetjes
    Corrie

  • 21 Februari 2016 - 20:38

    Birgitte De Wolf:

    Heel leuk om zo je reis te volgen Aaltje , zo lijkt t net of we er eenbeetje bij zijn ! Geniet ervan samen met Ziva .
    Gr Bir

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Montblanc

Mijn reis met de camper

Nederland, België en Frankrijk en Spanje

Recente Reisverslagen:

21 Augustus 2016

Voorlopig even het laatste verslagje :)

16 Augustus 2016

Dresden

13 Augustus 2016

vervolg tsjechie

09 Augustus 2016

Tjechie

01 Augustus 2016

Uitrusten in Mariënberg
Aaltje

Vanaf 10 januari is mijn camper mijn nieuwe woonplek, ik zal gaan reizen door Frankrijk richting Spanje, Portugal wat de plannen verder worden kunnen jullie volgen via mijn blog.

Actief sinds 04 Jan. 2016
Verslag gelezen: 309
Totaal aantal bezoekers 14850

Voorgaande reizen:

04 Januari 2016 - 19 Augustus 2016

Mijn reis met de camper

08 Februari 2016 - 22 April 2016

-

29 Januari 2016 - 29 Januari 2016

laatste dagen in Champeix

Landen bezocht: