De reis met Ziva en de camper gaat weer verder - Reisverslag uit Lübben, Duitsland van Aaltje - WaarBenJij.nu De reis met Ziva en de camper gaat weer verder - Reisverslag uit Lübben, Duitsland van Aaltje - WaarBenJij.nu

De reis met Ziva en de camper gaat weer verder

Door: Aaltje (en een beetje Arlene voor de vormgeving :)

Blijf op de hoogte en volg Aaltje

24 Juli 2016 | Duitsland, Lübben

De reis gaat weer verder !

Op moment dat ik weer begin met schrijven is het donderdag 21 juli. Vandaag onderweg bedacht ik dat ik een week geleden naar Ter Apel reed met de kachel aan ! En vandaag is het bloedheet. Ik heb even 5 dagen in Ter Apel in de jachthaven gestaan en vandaaruit vertrokken naar Duitsland . Eerst naar Scharrel ! Vond ik wel een grappige naam. In Scharrel heb ik eindelijk maar eens de auto een beetje gewassen dus ik rijd weer beetje netter rond.

Daarna naar Rotenburg gereden beide plekken aan een meertje . super leuke plekken. Keurige douches toiletten. Lekker gezwommen met ziva in het meer nadat we eerst een rondje hebben hardgelopen. Onderweg zie ik het landschap om me heen steeds keuriger worden. De tuintjes liggen er allemaal keurig bij en de huizen komen er steeds strakker uit te zien en ook die liggen keurig op een rijtje. Niets scheef alles in dezelfde richting.

De derde plek waar ik naar toe wilde was Luneburgen. Ik kom de stad in rijden en zie een bordje van camperplaats (anders dan mijn tomtom ) dus ik ben braaf en volg de borden. Kom ergens in de bushbush terecht en ga maar even verder lopend kijken. Niets te zien en bovendien stinkt het van de industrie in de buurt. Dus ik ga terug en volg toch maar braaf de tomtom. Een wegomlegging zonder borden waar wel heen te gaan. Dus op richting gevoel af want ik kon immers zien waar ik ongeveer moest zijn. Een eenrichtingsweg , ook geen probleem, maar dan opeens een ingang van een parkeergarage en ……. einde weg. Shit want dan moet ik op een heel klein stukje keren waar ook nog eens mannen aan het werk zijn aan de weg. Die kijken niet op of om ( ik was niet de enige auto die fout was gegaan ) . Gelukkig kijk ik nog even uit mijn raam en voorkom zo dat ik over gereedschap rijd . die lagen dus in mijn dode hoek. Bizar hoe die mannen gewoon niet reageerden ! Was echt heel raar maar het is me gelukt !! trots op mezelf. Dan maar de andere kant op en hopen dat de tomtom het weer op gaat pakken, dat lukt. Kom ik op de camperplaats, een hele groot parkeerterrein met campers en veel mensen zitten direct naast de camper op hun stoeltje in het kleine beetje schaduw wat de camper geeft. En ????? iedereen kijkt vreselijk chagrijnig ! kosten om in deze ellende te staan is 10 euro dat ga ik dus niet doen. Ik zoek een andere locatie op en stel tomtom weer in. Daar aangekomen is er ook helemaal geen schaduw en ook geen voorzieningen ( wel 8 euro kosten ) dus even opgezocht of ik niet gewoon ergens in het bos kan en mag staan ? ja dat mag. Alles beter dan in de brandende zon. De volgende parking is perfect, schaduw op de parkeerplek en een mooi bos ernaast ! vlak bij een schiffheefer ( soort sluis met een lift ) giga groot/ hoog , erg leuk en bijzonder . Lekker genoten van de avond. Helaas kwam er nog even een duit echtpaar langs . Ziva zag er wat raar uit, die had ik een natte handdoek omgeslagen dus was wel logisch dat er iets werd gezegd toen ze langs liepen maar direct begon die man over Wilders en dat de vluchtelingen in hun eigen land moesten blijven en hij ging maar door ! en hij was geen fascist vertelde hij er maar vast even bij . Ik had totaal geen zin met die man te discussiëren , hij wilde ook nog even laten horen dat hij ook engels kon maar helaas voor hem was dat ook geen succes want hij verstond er niets van. Ik heb werkelijk 5 keer gezegd dat ik geen zin meer in dit gesprek had en het wilde niet doordringen, dus toen heb ik maar gewoon in mijn boek gekeken en hem genegeerd. Ongelooflijk, hoe raar. Uiteindelijk liep hij door, gelukkig! Vreemde dag,

Van een Nederlands echtpaar had ik de tip gekregen naar Furstenberg te gaan, adres nog even gecheckt in mijn boek, dat klopte. Was netjes, leuk gelegen etc aan een meer . Dus die kant dan maar op. Was nog even een flink stuk rijden maar wel veel over tussendoor wegen wat ik juist wel leuk vind. Geen probleem dus . Aangekomen , ingeschreven etc . Ik krijg een plattegrond van omgeving en waar ik met de hond in het water kan. De camperplek ligt aan een jachthaven en daar zou de hond wel erin maar niet eruit kunnen. Ze zegt en wijst het aan : Hier kunnen jullie zwemmen naast het voormalig concentratiekamp . Die had ik niet zien aankomen.

Voormalig concentratiekamp Ravensburgh , speciaal voor vrouwen.
Ik wandel er heen ( 10 minuten ) zie door bosjes het water en ga daarheen ( bloedheet weer !) Ziva kan eindelijk afkoelen , die is blij en ik besluit ter plekke ook te gaan. Dus alles uit en het water in ! dan opdrogen en kleren weer aan . niemand die ons heeft gezien en het was wel even lekker ! Daarna door naar het kamp. Daar waren we dus al ! zo dichtbij. Inmiddels waren de gebouwen bijna gesloten maar ik mocht met Ziva overal buiten wandelen. Zo konden we al heel veel zien . Alles staat er nog, de ovens, de barakken , de huizen van de hoge pieten . Uiteraard een herinneringsbeeld en mooie teksten . Maar wat er vooral is : de energie van verdriet ! Ik heb dus even op een bankje zitten janken. Er was niemand meer, dus ik voelde ook alles ! En weet ook weer hoe belangrijk het is om het leven te leven en te genieten !! Niet dat ik dat zo kwijt was maar toch ! Een zeer indrukwekkende emotionele dag !

Vandaag (24-7) Sachsenhausen bezocht , kort bezoek want er was geen schaduw op de parking en honden mochten niet mee naar binnen , en het is eigenlijk te warm voor dit soort bezichtigingen . Hoe dan ook toch weer indrukwekkend . Gisteren een dagje Berlijn gedaan , heel toeristisch in een hop on/ of bus . Lekker bovenin . Veel gezien ! Toch er even vast geweest . Op ander tijdstip in het jaar maar eens terug !
Vanavond overnachten in Lubben (camping zie foto)

  • 25 Juli 2016 - 16:22

    Ruurdtsje Attema:

    tijdje geleden alweer!!! leuk weer even iets van je te lezen. nog niet zulke goede vrienden, die Duitsers :0))

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Lübben

Mijn reis met de camper

Nederland, België en Frankrijk en Spanje

Recente Reisverslagen:

21 Augustus 2016

Voorlopig even het laatste verslagje :)

16 Augustus 2016

Dresden

13 Augustus 2016

vervolg tsjechie

09 Augustus 2016

Tjechie

01 Augustus 2016

Uitrusten in Mariënberg
Aaltje

Vanaf 10 januari is mijn camper mijn nieuwe woonplek, ik zal gaan reizen door Frankrijk richting Spanje, Portugal wat de plannen verder worden kunnen jullie volgen via mijn blog.

Actief sinds 04 Jan. 2016
Verslag gelezen: 150
Totaal aantal bezoekers 14871

Voorgaande reizen:

04 Januari 2016 - 19 Augustus 2016

Mijn reis met de camper

08 Februari 2016 - 22 April 2016

-

29 Januari 2016 - 29 Januari 2016

laatste dagen in Champeix

Landen bezocht: