Gijon en met Marjon door Picos de Europa - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van Aaltje - WaarBenJij.nu Gijon en met Marjon door Picos de Europa - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van Aaltje - WaarBenJij.nu

Gijon en met Marjon door Picos de Europa

Door: Aaltje

Blijf op de hoogte en volg Aaltje

21 Mei 2016 | Frankrijk, Lourdes

Na mijn heerlijke lunch in Cudillero ging de reis verder naar GIJON. Daar zijn meerdere camperplaatsen en ik kies degene naast een park, wel ver van de stad. Aangezien het heel erg veel regent plan ik de rest van de dag : lekker lezen in de camper dus dan maakt het eigenlijk niet uit waar je staat. Ik zit toch alleen maar binnen. Maar uiteraard gaat de zon de andere dag weer schijnen . Het is een megamooi groot park, keurig aangelegd met enorme groene grasweides en veel borders. Heel schoon ook ! Rondom zijn wandelpaden, fietspaden en langs het water een boulevard van minstens 6 meter breed. Op de parking komen ook mensen aan die vervolgend met hun plank rennend naar het strand gaan over het gras en daar de golven induiken. Super stoer hoor ! Ik zit volgens de beschrijving 5 km van de stad af. Gijon ligt een de kust, heeft een haven en is erg populair voor watersporters, er zijn meerder inhammen die dus omzoomd zijn door die boulevard. Dat is dus prachtig wandelen naar de stad. Sochtends eerst maar eens hardlopen en dan ontdek ik dus hoe dichtbij alles is. Smiddags is het droog en dan ga ik de stad ontdekken. Het is een sfeervolle stad, oud en nieuw gemengd, druk met ook veel jeugd maar dat zal vast van het watersporten komen. Er zijn eerlijk gezegd geen WAUW effecten . uiteindelijk dus 2 nachten op deze camperplek gestaan. Zondag vertrokken naar COMILLAS , even weer op een camping. De camping biedt een menu aan voor 10 euro, incl wijn. De buren waren er over te spreken, dus ik ook maar eens proberen. Helaas even niet een goede keus, hele nacht last gehad dwz onrustig geslapen. Andere dag toch maar even weer zelf koken. De buren hadden een leuk speelmaat voor Ziva, was langgeleden voor Ziva dat ze zo lekker met een andere hond heeft gespeeld, was erg leuk. Helaas gingen ze de andere dag weer verder trekken. De buurman vroeg zich wel af wat me toch bezielde om in mijn eentje op reis te gaan. Leuk wel hoor deze bezorgde opmerking . We hebben even wat tips over een weer uitgewisseld over routes, campings etc. Maandag via het wandelpad santiago de compostella naar Comillas gewandeld, naar het strand. Ziva even weer lekker gezwommen . Dinsdag met de auto naar het stadje, richting het Gaudi huis, El Capricho . Uit de begintijd van Gaudi, het is van binnen een sfeervol huis erg mooi en goed nagedacht over de invalhoeken van de zon in het huis. De buitenkant heeft iets popperigs maar toch is het stijlvol. Erg mooi om te zien ! En in een natuurwinkeltje eindelijk in Spanje pure amandelolie gevonden ! Spanje heeft de grootste productie van amandelolie maar in het land zelf is het bijna niet te koop. Maar ik heb 1 flesje gevonden ! helaas had ze niets op voorraad. Dinsdag vertrek ik op de gok richting Bilbao, op de gok betekend vooral dat ik nog niet weet waar ik zal gaan overnachten, dat heb ik tot nu toe steeds nog wel bedacht waar dat zal zijn. Bij vertrek van deze camping ontdek ik opeens dat de 2 campings die ik in optie had uit het boek beide geen honden toelaten dus vandaar dat ik opeens op de gok ga. Hopelijk is er ergens wel een plek (camperplaatsen staan er niet in in deze regio ). Op een bepaald moment moet ziva er eens uit en ik zie een supermarkt dus ga maar even van de weg af. Boodschappen gedaan en dan opeens zie ik een bord met meerdere campings. Dus we gaan eens kijken ! ik kom uit bij een camping, bij LAREDO , aan een rivier . Werkelijk super mooi sanitair! En een aparte hoek voor campers met honden en niet weg gepropt nee : eerste rij ! prima plek dus. Heerlijk gewandeld langs de rivier naar de zee deels door een natuurgebied. We hebben het weer reuze naar de zin. Genieten van zonsondergang in de rivier vanuit de camper! Naast de camping is een manege en vooral savonds wordt er gereden in de rivier , het is erg ondiep water . Super toch ? Aan het einde van deze rivier zie je aan de overkant een stadje liggen met veel rotsen langs de kust, hier zie ik een hotel als het ware ingebouwd in de rotsen. Zo lijkt het van de afstand waar ik sta. In ieder geval zijn de kleuren bijna hetzelfde. Het ziet er erg mooi , onopvallend uit.

Aan de noord/westkust van Spanje zie je weinig lelijke hoogbouw. Ze proberen het goed te matchen met de natuur. Er is soms wel wat hoogbouw ( 5 lagen ofzo ) en dan in zeer rustige natuurlijke kleurtinten. Over het algemeen is het mooi aangelegd. Ik besluit hier 2 nachten te blijven in Laredo, ik ga nog even met de fiets naar het stadje zonder Ziva. Bij de vvv krijg ik een mooie gelikte folder en ook hier is alles fantastisch en het mooiste van spanje of europa etc. folders komen niet meer echt geloofwaardig over helaas. In laredo hebben ze een wandeltunnel door de bergen gemaakt , aan het einde is een leuk strandje ( baai ) en mooi uitzicht over de zee en rotsen. En ze hebben een erg mooi breed strand van volgens de trotse dame van de VVV 5 kilometer lang. Dat klopt wel denk ik.

Dan op weg naar Bilbao om Marjon te halen

Donderdagmiddag , 12 mei kwam Marjon aan in Blibao. Een heel klein vliegveldje dus we konden elkaar makkelijk vinden gelukkig. Tja en dan opeens zit er weer iemand naast me. Voor Ziva ook even wennen want ze deelt haar plek weer maar alles gaat heel snel en we tuffen gezellig richting de picos gebergte. Ik had de tip gekregen eerst de camping bij Avin te pakken omdat die makkelijk op de route ligt vanaf Santander. We worden vriendelijk ontvangen, krijgen een mooie kaart met routes en wat tips bij de receptie. Parkeren de auto en gaan lekker eten in het restaurant. De andere dag rijden we met de auto het park in , het is een nationaal beschermd park. We moeten nog wel hier en daar de weg vragen maar dat is eigenlijk ook wel heel leuk , uiteraard vinden we Covadonga waar we willen zijn en kunnen de auto ergens parkeren . Het rijden hier is wel een uitdaging hoor, 15 % hebben we gehad dus we zijn flink stoer bezig . Er zijn vrij weinig parkeerplekken dus hoe dat hier in het hoogseizoen gaat ? lijkt me niet prettig. We gaan eerst even lekker lunchen voordat we starten. De route staat aangeven dus we gaan op pad , flink klimmen . we zien al snel gieren in de lucht “zweven “en ik maak op de gok een foto waar ze landen. Het is zowaar gelukt ze scherp op de foto te krijgen. We genieten van de prachtige uitzichten rondom ons, het is echt PRACHTIG !! en vermoeiend ook , af en toe echt even uitrusten . Einddoel is een meertje en die hebben we ook bereikt . heel even een regenbuitje en het koelt flink af . meertje was niet zo indrukwekkend , de weg ernaar toe wel , zelfde pad lopen we terug dat ziet er weer heel anders uit. We wandelen in totaal iets van 4 uur . aangekomen bij de camper rommelen we nog even om wat te drinken en te eten en opeens is er herrie om ons heen. Er komen wilde paarden aan en een paar spaanse wilde mannen . Het is de bedoeling dat die paarden in een trailer gaan wat ze uiteraard niet willen. Dat was even een minder fraai beeld, de paarden werden geslagen ! het was allemaal erg rommelig en geen fraai gezicht. Op een bepaald moment was de weg weer vrij dus toen zijn we weg gegaan. Er zijn niet erg veel campings ( losstaan is verboden) dus we besluiten naar dezelfde camping terug te gaan . zo gezegd zo gedaan. De andere dag gaan we naar Puente Poncebos , de auto moet langs de weg worden geparkeerd . We lopen de wandelroute naar Cain. Deze route is eerst 45 minuten omhoog klimmen en dan ongeveer zelfde nivo wat wel fijn is voor onze beenspieren. Het pad is vrij smal , af en toe kunnen we naast elkaar lopen. Ziva moet meest aangelijnd want er lopen berggeiten rond en bovendien houdt het pad aan de zijkant ook nogal abrupt op . steile afgrond (heel erg recht naar beneden ! ) Ook dit is erg mooi . Voor ons is gewoon lopen al een uitdaging, er zijn ook mensen die dit hardlopend doen! Ik vind het er allemaal erg gevaarlijk uitzien, maar dat zijn ook wel echt bikkels ! en alles gaat goed . Ook die is een pad wat we heen en terug wandelen , en deze keer halen we het einddoel niet . In totaal hebben we deze dag 5 ½ uur gewandeld. Na afloop drinken we even iets bij het eindpunt/beginpunt. Het is een beetje het wintersport gevoel maar dan met bergschoenen aan. Er hangt een gezellige sfeer in deze dorpjes . Rond 19 uur vertrekken we en willen dan nog even naar Potes rijden, dat is aan de oostkant van het gebergte. Daar zijn 2 campings dus we kiezen die die het dichtsbij de bergen ligt. Rond 21 uur zijn we op deze camping , ook hier zeer vriendelijk ontvangen. Plekje gezocht en direkt door naar het restaurant want we lusten wel wat na deze inspanning ! snacht dondert Marjon helaas even uit haar bedje, de auto stond niet echt goed recht. De andere dag gingen we op stap naar Brez waar ook een route zou zijn. Toch weer even flink klimmen , Brez is een gehucht . Er weer uitrijden was ook nog een uitdaging ( keren op de smalle weg maar gelukkig had ik nu assistentie ) Deze dag hebben we iets van 2 uur over rustige paden gewandeld met uitzicht op de picos bergen. Voor onze beenspieren was dit wel aangenaam. Daarna terug op de camping de auto op een andere plek geparkeerd ( recht) en heerlijk lui geweest in het zonnetje. Maandags is er markt in Potes , we hebben even geslenterd over de markt en door het gezellige plaatsje . Daarna op een leuk terras in het zonnetje heerlijk gegeten ( menu de dia ) Tja en dan beginnen we aan de terugreis, maar eerst nog even naar het strand van Laredo . Daar kende ik inmiddels de weg dus dat was we even handig. Nog lekker over het strand gewandeld, Ziva in de zee gewommen even boodschappen gedaan alles op het gemakje. En dan door naar Bobao , ik had een camperplek gezien die wel handig leek . boven Bilbao en vlak bij het vliegveld. We komen daaraan, maar zien geen camperplaats. Rijden wat rond . Er zijn veel winkels, een haven en barretjes allemaal heel gezellig en veel mensen die rondwandelen . Een meneer wijst ons een richting aan waar we naar toe zouden moeten ? dat doen we maar geen officiele plek. Uiteindelijk gaan we maar gewoon staan. Er staat nog een camper en we zien wel. We hebben geweldig mooi uitzicht op de stad , vooral savonds met alle lampjes aan ziet het er erg mooi uit. We slapen heerlijk en zijn uiteraard voor de wekker wakker. 10.30 vliegen dus we zijn 9.30 op het vliegveld. Netjes !! En helaas is dan het afscheidmoment daar, we hebben het het super gezellig gehad, weer goed bijgepraat en gezond bezig geweest ook nog. En dan scheiden onze wegen helaas weer. Vlakbij het vliegveld is een tankstation, ik ga even tanken en daar koffie drinken en wacht even op het berichtje dat alles gewoon doorgaat. Ondertussen heb ik nog even met de meneer van het tankstation gebabbeld die kijkt wat bedenkelijk als ik zeg dat ik nog even naar het Guggenheim museum wil. Met die camper ? hij schrijft iets op een briefje , wie weet kan ik daar makkelijk parkeren. Oeps ! nou ja ik zie wel. Ik rijdt naar het centrum , moet zelfs even een tolwegtunnel door en aan einde wat zie ik aan mijn rechterkant : Guggenheim museum. Dat heb ik snel gevonden . Ik ga die kant op en zie aan de andere kant allemaal plekken vrij dus nog even doorrijden en daar keren . Ik parkeer de auto onder een boom dus lekker schaduw voor Ziva . Even puzzelen hoe het betalen werkt. Kosten 5 euro voor iets van 4 uur . als ik het gewild had ik voor de deur kunnen parkeren maar dat was in de zon. Dus hoezo moeilijk parkeren ? Het is een bijzonder mooi gebouw dat is zeker de moeite waard. De hele eerste etage was de tijdelijke expositie van Louise Bourgeois en helaas haar kunst sprak mij niet aan. Ik werd er beetje misselijk van. Niet mijn ding dus. Dat is wel jammer maar goed dat kan gebeuren. Ik ben blij dat ik er ben geweest maar Guggenheim New York heeft meer indruk gemaakt . Ik heb nog tijd over van de parkeermeter dus ik wandel nog wat door de stad samen met ziva. De stad is erg netjes , mooi park ook . veel mooie oude gebouwen maar ik heb al beetje veel gezien de laatste tijd dus maakt helaas niet erg veel indruk. Maar dat ligt aan mij hoor. Bij terugkomst zet ik Jaca als bestemming in de tom tom en we rijden verder. Bij Pamplona besluit ik een camperplaats te pakken. Aan de rand van de stad , nette plek. Ander ochtend even weer hardlopen , ik ren zelfs de berg omhoog en weer terug , ga nog wat verder de omgeving verkennen en ben al met al best lang weg ( 2 dagen later opeens spierpijn in mijn billen ) Er staan ezels in de weide. Ik heb het zelf niet gezien maar een nederlands stel was er naar toe gelopen : ezel heeft een ketting van ene achterpoot naar een voorpoot zo kan hij niet weglopen . kei zielig ! brrr !!

Ik doe die dag nog een poging Pamplona te bezoeken maar het gaat niet lukken een parkeerplek te vinden, eerst sta ik ergens maar er staat een groot bord met info waar ik niets van kan maken. Navraag gedaan, nee hier mag ik niet staan aan de overkant wel. Maar tja dat is vol , toch maar eens kijken , daar staat hetzelfde bord ? ik begrijp er niets van. Maar wil ook geen bekeuring en rijdt dan maar door. Kortom ik zie de stad vanuit de auto. Raar gedoe met dat parkeren hier erg onduidelijk en toerist-onvriendelijk. Ik rijdt door naar Jaca ga daar nog even tanken en wat boodschappen doen. Parkeer de auto bij supermarkt in een soort van parkje, ook kinderspeeldingen. Ziva laat ik daar even lekker rennen door de bal te gooien . er komt een auto aan dus ik stop met gooien. Die auto rijdt gewoon door en ziva denkt dat ik de bal heb gegooid dus ik haar terugroepen etc. maar die man in de auto reageerde totaal niet . norse blik. En dat heb ik bij veel spanjaarden wel gezien . toch wel erg nors. Op dat moment besluit ik dus maar door te rijden naar frankrijk. Had nog even gedacht in Jaca te overnachten . Bij Jaca ga ik de bergen in en door een enorm lange tunnel ( Somport ) zo ben je dan opeens in Frankrijk.

In de buurt van Lourdes ga ik even op een camping staan, mijn haar moet gewassen en er moeten wasjes gedaan worden!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Lourdes

Mijn reis met de camper

Nederland, België en Frankrijk en Spanje

Recente Reisverslagen:

21 Augustus 2016

Voorlopig even het laatste verslagje :)

16 Augustus 2016

Dresden

13 Augustus 2016

vervolg tsjechie

09 Augustus 2016

Tjechie

01 Augustus 2016

Uitrusten in Mariënberg
Aaltje

Vanaf 10 januari is mijn camper mijn nieuwe woonplek, ik zal gaan reizen door Frankrijk richting Spanje, Portugal wat de plannen verder worden kunnen jullie volgen via mijn blog.

Actief sinds 04 Jan. 2016
Verslag gelezen: 388
Totaal aantal bezoekers 14800

Voorgaande reizen:

04 Januari 2016 - 19 Augustus 2016

Mijn reis met de camper

08 Februari 2016 - 22 April 2016

-

29 Januari 2016 - 29 Januari 2016

laatste dagen in Champeix

Landen bezocht: