Lourdes en Montalivet - Reisverslag uit Montalivet-les-Bains, Frankrijk van Aaltje - WaarBenJij.nu Lourdes en Montalivet - Reisverslag uit Montalivet-les-Bains, Frankrijk van Aaltje - WaarBenJij.nu

Lourdes en Montalivet

Door: Aaltje

Blijf op de hoogte en volg Aaltje

29 Mei 2016 | Frankrijk, Montalivet-les-Bains

Ik had geschreven dat ik direkt na de tunnel richting Lourdes ging, dat was een foutje. Eerste plek waar ik lande was in Oloron st marie . Een grappig klein keurig terreintje midden in het dorp. Helaas was alles in het dorp gesloten maar het idee is wel leuk. Ik ga savonds even alleen wandelen door het dorp , zie ook een Notre Dame, die zelfs gewoon open is. Alles is beetje uitgestorven, veel lege panden maar dat is wat ik overal zie en dat is ook wat we in Nederland veel zien ! Jammer voor de sfeer van een dorp of stad. Ik wandel wat rond hier en krijg echt een chocolade lucht steeds in mijn neus, raar ! wel lekker ! meerdere malen denk ik dat en dan opeen zie ik een bordje van Lindt winkel en fabriek . zoiets staat op de bordjes. Dat verklaart de heerlijke geur.. Iemand de film Chocolat gezien ??? dat dus ! niet gezien ? aanrader . Wel de oude versie ! ik begreep van de kinderen dat er een nieuwe versie is ? ( wie weet ook leuk maar die bedoel ik nu niet ) . De andere dag ga ik dus naar de chocoladefabriek , hihi ook een leuke film en boek. Weer eens iets anders dan kerken en musea ! Het blijkt echter alleen een verkooppunt te zijn van Lindt, geen fabriek. Hoe het dan kan dat het hele dorp naar chocolade ruikt is me een raadsel. Een eldorado voor chocolade en bonbon liefhebbers. Nu vind ik zelf alleen hele pure chocolade lekker en ik houd niet van bonbons. En toch leuk om er te zijn ! Flink wat repen ingeslagen want de prijzen waren wel zeer aantrekkelijk ! repen zijn tegen houdbaarheidsdatum aan dat dan weer wel maar dat gaat allemaal wel optijd op hoor , geen probleem. Leuk hier was dat er uiteraard veel dames hun boodschapjes halen maar ook mannen ( met boodschapbriefje ) die dan super lief heerlijke chocolade halen voor hun lief ! Ik vond het aandoenlijk om te zien ! .

Vanuit hier ga ik naar een camping in de buurt van lourdes , zo staat het gepromoot! Lourdes blijkt echter nog 45 minuten rijden te zijn. Bij aankomst is eerst de slagboom dicht en briefje dat over half uur receptie weer open is. Dus even wachten. Dan inchecken en ik vraag hoever het lopen is naar Lourdes, 20 minuten. Nou mooie tijd vind ik . Maar dat blijkt het even later rijden te zijn en bovendien blijkt ook dat niet helemaal te kloppen. Inmiddels ben in ingecheckt ! als ik dat had geweten was ik naar andere plek gegaan, niet echt leuke start hier . Wel krijg ik een wandelroute van de omgeving die loop ik smiddags. Mooie route, bijna 3 uur , onderweg nog 2 schaapshonden die vonden dat we te dicht in de buurt van de kudde kwamen, ik word bijna handig in het afhouden van boze honden . Mijn wandelstok maakt ook erg veel indruk op die beesten en ik maak een diep zwaar geluid ( trucje ) Gelukkig weet ik redelijk waar ik ben maar hier en daar zijn de pijltjes weg en laatste stuk helemaal weg dus dan maar langs de weg bordjes camping volgen . kortom we wandelen een uur langer dan bedoeld was. Eigenlijk wilde ik de dag erop ( vrijdags ) naar Lourdes maar besluit vrijdags een luie dag in te voeren, lezen in het zonnetje en was draaien en laten drogen. Ik mag geen waslijn maken tussen de bomen van de eigenaar . wel krijg ik een wasrek van haar maar beddengoed is wat lastig uithangen op een rek. dus toch handig dat ik gewoon thuis ben, kan ik de boel op tijd omdraaien etc. Uiteindelijk is alles weer goed droog.

Zaterdag naar Lourdes ! Dat is dus inderdaad minstens 45 minuten rijden. Toch raar dat in omschrijving van de camping staat op de route naar Lourdes. Tja dat is makkelijk. Maar goed Lourdes, op bepaald moment zie ik een parking voor bussen en campers dat lijkt me wel handig. Ik begrijp uit de franse tekst dat het 1 euro per uur is en vooraf te betalen of een overnachting en dan is het 10 euro. Parkeerplek ziet er nu niet echt aantrekkelijk uit om te blijven slapen. Man in het hokje schat in 3 uur voor bezoeken van de grotten etc. Alles wordt hier keurig geregeld. Er wordt stilte gevraagd en voor mij staan 2 dames in een voor mij onbekende taal door te tetteren : constant ! Helaas kan ik mijn mond uiteindelijk niet houden en vraag heel netjes in het engels of ze misschien stiller kunnen zijn zoals ons wordt gevraagd. Nou als blikken konden doden ? had ik dit dus niet meer kunnen opschrijven. Toch apart om je zo te gedragen en vervolgens zeer vroom alles doen bij de grot. Ik vind het wel bijzonder om allemaal te zien , iedereen raakt de grot aan en voelt zich dan stukken beter daarna. Het feit dat je weer meer vertrouwen in jezelf hebt maakt (denk ik ) dat je je weer beter gaat voelen. Net als het heilige water. Er worden jerrycans vol getapt. Als dat echt zo goed werkt waarom zorgen we dan niet dat iedereen dat ook overal echt kan drinken ? dat is wel iets wat me dan bezig houdt .Uiteraard heb ik toch wel mijn flesje even gevuld en die tap ik nu elke keer bij met gewoon water . Wat bijzonder in ieder geval is hier in Lourdes dat het iedereen zichtbaar goed doet hier te zijn en dat vind ik leuk om te zien. Er wordt merendeels respectvol met elkaar omgegaan . Er zijn bizar veel religieuze winkeltjes met van alles en nog wat maar elke winkelier staat iedereen vriendelijk te woord. Ik heb weliswaar niets gekocht maar wel alles zo een beetje aanschouwd. De kerk in Lourdes is echt prachtig ! Erg mooie lichtinvallen . Opbouw van de kerk is ook erg mooi. Er is stilte en rust overal. Er is een apart deel waar mensen zijn neergezet, relikwieën , en daar binnen is dan weer een plaats voor Bernadette, precies boven de grotten. ( soort van piepklein kapel met een bankje ) Daar merkte je wel dat de energie anders was ! oh ja nog vergeten te vertellen , er zijn heel veel militairen die hier muziek maken en ook in een kolonne lopen naar de grot en daar een hele grote kaars brengen en aansteken. Militairen uit veel verschillende landen ! er was een speciale gelegenheid maar ik heb niet kunnen achterhalen wat precies. Uiteindelijk dus terug naar de auto , gelukkig viel de temperatuur mee in de auto en is alles goed gegaan.

We rijden richting Tagres , ik heb eigenlijk de verdere reis nog niet goed voorbereid dus ik zoek ongeveer op de route een camping in in de tomtom. Dat vind ik steeds lastig al die keuzes die steeds gemaakt moeten worden. Uiteindelijk ga ik spontaan een campingbordje volgen langs de weg . de camping is pas weer open en ik ben de enige klant ( en wie weet de eerste van dit seizoen ) het begint die nacht heel hard te regenen en de volgende dag ook. Dan is een textielcamping toch wel heel onhandig hoor, gedoe met natte kleren en handdoeken etc naar de washokken. Alles is dan nat brr . Ik moet alleen nog wel even weten waar ik eigenlijk ben dus nog even een babbel met de eigenaar en hij laat me op de kaart zien waar ik ben en hoe ik het beste kan rijden. Ik wil richting Bordeaux en had gedacht langs de rivier Garonne te rijden maar hij zegt dat daar niet veel aan is. Hij laat me zien welke weg beter is, ook niet erg bijzonder maar wel makkelijk rijden. Ik volg zijn raad op en het is inderdaad een mooie weg. Plan is om bij Frontenac naar een naturisten camping te gaan die staat dus op de tomtom. Na die mooie weg rijd ik door smalle weggetjes langs wijngaarden etc . mooie route maar ook vermoeiend wel gelukkig is het dan droog. Aangekomen bij de camping blijkt de toegangsweg dusdanig vol met kuilen etc te zijn en heel lang dat ik besluit dat echt niet te gaan doen . dan houd ik geen schokbrekers over vrees ik. Dus wat nu ! Weer besluiten nemen ! Ondertussen regent het weer en zelfs onweersbuien.
Hierna wilde ik naar Montalivet . Die richting dan maar op. Ik kom een mooie camperplaats tegen aan een meertje en ga daar overnachten ! prachtige plek. Andere dag eerst wat aangetreuzeld , boekje gelezen etc en dan richting Montalivet inmiddels is het maandag 23 mei en onderweg in alle kleine dorpjes zijn de benzinestations dicht maar ook bij een grote supermarkt, daar kom ik dus tot de ontdekking dat er een brandstof probleem dreigt. Ik sta dus op de parking bij de supermakt te dubben wat dan nu te doen, tank is op de helft. Krijg een Appje van Bert hoe het gaat , dus ff gebabbeld . mijn internet deed het daar heel slecht en dan is een back up van iemand in nederland achter de pc heel handig. Dus zo werd ik snel wijzer, heel prettig om even heen en weer te babbelen en te overleggen wat nu het beste zou zijn. Uiteindelijk heb ik besloten nu naar Montalivet door te rijden , dat was 122 km dus dat haalde ik makkelijk en dat is een camping waar ik wel wat langer kan staan . Dus ik heb deze keer Bordeaux niet gedaan, vooral St Emilion moet mooi zijn maar dan doe ik dan wel een andere keer. Vlak voordat ik bij de camping kom kan ik gewoon ergens tanken dus ik sta hier op de camping met een volle tank. Dat is wel een relaxed idee. Heerlijke plek aan bosrand en de duinen , ik hoor de zee constant. Het is een mega grote camping. Dat ben ik niet zo gewend, gelukkig heb ik een fiets anders is de supermarkt veel te ver. Ik verdwaal gewoon op de camping en neem mijn plattegrond mee. Het is hier heel mooi hoor maar een kleine camping is veel gezelliger. Ik zie echt helemaal niemand, het is veel onpersoonlijker alles . Inmiddels is het donderdag , ziva zwemt even elke dag in de oceaan en ik ook . het is niet echt veel zwemmen , er zijn enorme golven ! en een hele sterke stroming dus best wel gevaarlijk denk ik. Ziva vind de golven eng, rent ze heel snel terug naar het strand en staat vervolgens daar te bedenken of ze nu naar mij toe moet komen ? moet ze mij redden uit het water ? dus dan komt ze weer naar mij toe totdat er weer een hoge golf aankomt weer rennen naar het strand. Zo zijn we dan bezig. Temperatuur van het water is tot mijn verbazing aangenaam dus lekker om even af te koelen! Tot nu toe heerlijk zonnig weer , alleen deze donderdagochtend is het bewolkt en regelmatig regen maar de zon komt er bijna door.

Ik heb hier geen internet op de camping , wel stroom dus ik kan wel schrijven . Even zien of ik het ergens via wifi kan versturen . dus als jullie dit lezen kan het zijn dat ik al weer ergens anders zit . Plan voorlopig is vanaf hier via pondje bij Royan naar Mont Saint Michel . Tot nu toe hier redelijk goed weer ( ik weet ik ben verwend) sochtends beetje regen maar smiddags altijd weer goed. Vandaag begon de dag met finke zon dus heb ik besloten nog een dagje te blijven. Vloerkleed even goed schoongemaakt dus die is nu aan het drogen.

Morgen (zondag 29 mei) vertrek ik richting Nederland, zondag 5 juni zie ik de kids allemaal weer als alles volgens plan verloopt. Fijn om elkaar weer te zien en te voelen!


  • 30 Mei 2016 - 23:14

    Joes Bink:

    Nou dan moet de terugreis wel lukken met een volle tank benzine. Goede terug reis, zal wel fijn om je kids weer in de armen te kunnen sluiten. :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Montalivet-les-Bains

Mijn reis met de camper

Nederland, België en Frankrijk en Spanje

Recente Reisverslagen:

21 Augustus 2016

Voorlopig even het laatste verslagje :)

16 Augustus 2016

Dresden

13 Augustus 2016

vervolg tsjechie

09 Augustus 2016

Tjechie

01 Augustus 2016

Uitrusten in Mariënberg
Aaltje

Vanaf 10 januari is mijn camper mijn nieuwe woonplek, ik zal gaan reizen door Frankrijk richting Spanje, Portugal wat de plannen verder worden kunnen jullie volgen via mijn blog.

Actief sinds 04 Jan. 2016
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 14866

Voorgaande reizen:

04 Januari 2016 - 19 Augustus 2016

Mijn reis met de camper

08 Februari 2016 - 22 April 2016

-

29 Januari 2016 - 29 Januari 2016

laatste dagen in Champeix

Landen bezocht: