Belmonte, Guarda, Braganca - Reisverslag uit Bragança, Portugal van Aaltje - WaarBenJij.nu Belmonte, Guarda, Braganca - Reisverslag uit Bragança, Portugal van Aaltje - WaarBenJij.nu

Belmonte, Guarda, Braganca

Blijf op de hoogte en volg Aaltje

30 April 2016 | Portugal, Bragança

Het was een heel gezellige camping in Evoramonte, aardige campingeigenaar en ook vriendelijke gasten. Ik trek verder richting natuurgebied en kom ten noorden van Castello de Vide uit, in Povoa a medeas. Prachtige meren , het is een waterwingebied . Er is een keurige camperplaats , en ik ben niet de enige. Er zijn zelfs toiletten maar die zijn niet echt schoon. Nergens aankomen , er boven hangen en dan gaat het wel. Hoef ik mijn eigen toilet niet schoon te maken ! Toch ook wel handig. Niet te moeilijk doen he ! Voor ziva is het even afzien heerlijk water en ze mag er niet in. Ik heb een bandje tegen teken en muskieten etc gekocht. Heb begrepen dat ze dan 48 uur even niet in het water mag. Dat is dus even lastig voor de jonge dame. Maar het lukt aardig , af en toe even de pootjes erin dat mag. Vanaf hier gaat de reis via hele smalle weggetjes door prachtige natuur naar Belmonte. Er vliegen roofvogels over en ik kan gewoon even stoppen om te te bewonderen zo rustig is het gelukkig, heerlijk ! Ik steek een rivier over via een brug waar de camper net oppast , best wel stoer ! Het is inmiddels 25 april een portugese nationale feestdag. In Belmonte is een parking voor campers bij een bushalte onderaan het dorp. Eerst denk je dat het dorp niets is maar ik had toch echt gelezen dat er een oude stad was dus maar op onderzoek uit. Flink omhoog lopen en ja hoor, een kasteel , smalle straatjes , kleine schattige huisjes en winkeltjes. Erg leuk. Er wordt bij het kasteel druk gewerkt aan het vuurwerk voor die avond. De andere ochtend nog even alleen de stad ingegaan om nog even het joodsmuseum te bezoeken.

Daarna naar Guarda , ik had ergens gelezen dat het de moeite waard was. Dat viel dus even tegen. Eerst de camperplaats bezocht maar dat was echt heel ver van de historische binnenstad af en ver van alles en daarbij ook gewoon een hele grote parking bij een evenenementen terrein . Niet handig en ook niet prettig dus .Ik zag op de kaart dat er ook een camping moest zijn in de stad. Dus die op gezoch en gevonden, klein bos naast een park en een zwembad ( in verval). Maar alles zeer oud, er stond nog een nederlandse camper. Raar dat er niet meer stonden, het had een beetje jeugdherberg sfeer . ik vermoed dat in de zomer hier veel tenten staan. De douches waren overigens heerlijk ! Voor campers was het net te doen om het terrein op de rijden. Guarda maar in: alles was triest, zeer verwaarloosd. De kathedraal was wel erg mooi ! dat dan weer wel.

Guarda weer verlaten is een sport opzich als je niet over de snelweg wilt, alles wordt naar de snelweg verwezen maar het is weer gelukt. Ik ga via de N 221 door de sierra de marofa. Tussendoor even wandelen in Melhor waar resten van een kasteel zijn. Helemaal boven op de top van de berg . tegen de ruine ligt een hondenasiel. Geen mens in de buurt die honden helemaal gek natuurlijk toen wij langsliepen. Dat zag er niet leuk uit !! Ik kwam uit in Torre Moncorvo waar een camperplaats is. Keurig aangelegd en zelf een hele nieuwe douche en toilet. Keurig schoon en een heerlijke douche. Naast een zwembad wat niet meer in gebruik is. Ik heb ondertussen veel gebouwen gezien die niet meer gebruikt worden en daar doen ze niets aan. Zakt ooit vanzelf in elkaar ofzo ? staat niet erg netjes en is zelfs af en toe gevaarlijk . Vanaf deze plek mooi uitzicht op het dorp dat is wel leuk maar er is dus geen restaurant ofzo in de buurt, terwijl dat juist zo gezellig is ! dus maar weer zelf koken.

Volgende plek is Braganca, een prachtige middeleeuwse stad ! Weliswaar ook veel verwaarloosd maar wel schoon en netjes en ze zijn echt bezig met gebouwen te herstellen. Heel andere sfeer dan Guarda. En zoals ik al meer heb beleefd, loop ik een heel raar oude kerk in en die is dan het mooist. Bijzonder mooi wand met beelden etc in zeegroen / zeeblauwe kleuren. Erg mooi !! Een prachtige camperplaats aan de rand van de citadel. Met uitzicht op landerijen. Het is er druk met campers maar dat is ook wel heel gezellig . Langs mijn camper is een meter breed laag muurtje, handig als tafeltje of om even op te liggen. Alles bij de hand. Tijdens het wandelen door de stad een leuk restaurantje gezien en die bezocht, ik krijg het menu van de chef voor 20 euro ! met alles erop en eraan. Het is het absoluut waard, hij had het smiddags al gezegd en heeft woord gehouden. Het niveau van koken was echt hoog, in nederland zou hij zo voor een ster kunnen gaan. Helemaal top ! Nu sta ik op een camping in een natuurgebied en hebben even weer heerlijk gewandeld ! Bijna in Spanje. Richting santiago de compostella en dan langs de kust naar Bilbao om daar Marjon te treffen en in de picos te gaan wandelen , maar dat is pas 12 mei.


  • 02 Mei 2016 - 21:39

    Haiko:

    Hallo Aaltje,
    Collega van mij was net naar Portugal geweest, klaagde over veel dronken Engelsen in enkele toeristenplaatsen. Maar was ook heel enthousiast over de Portugezen en het landschap. En wat k in jou reisverhalen ook las, heel goed en goedkoop om uit eten te gaan.
    Je komt nu in het gebied waar wij een keer zijn geweest vanaf Bilbao naar San Sebastiaan een prachtige groene kuststrook. We hebben daar in een klein vissersplaatsje boven een visafslag in de haven heerlijk gegeten. Zou niet meer weten hoe het dorp heet. Onze ervaring, maar dat is al jaren geleden, dat het niet toeristisch is (was). Baskenland was natuurlijk vanwege de onrust en opstand niet direct een ieders eerste keuze. Juist daardoor vonden wij het mooi.
    groet en goede reis verder.
    Haiko.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Bragança

Mijn reis met de camper

Nederland, België en Frankrijk en Spanje

Recente Reisverslagen:

21 Augustus 2016

Voorlopig even het laatste verslagje :)

16 Augustus 2016

Dresden

13 Augustus 2016

vervolg tsjechie

09 Augustus 2016

Tjechie

01 Augustus 2016

Uitrusten in Mariënberg
Aaltje

Vanaf 10 januari is mijn camper mijn nieuwe woonplek, ik zal gaan reizen door Frankrijk richting Spanje, Portugal wat de plannen verder worden kunnen jullie volgen via mijn blog.

Actief sinds 04 Jan. 2016
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 14801

Voorgaande reizen:

04 Januari 2016 - 19 Augustus 2016

Mijn reis met de camper

08 Februari 2016 - 22 April 2016

-

29 Januari 2016 - 29 Januari 2016

laatste dagen in Champeix

Landen bezocht: