Verder landinwaards - Reisverslag uit Évora, Portugal van Aaltje - WaarBenJij.nu Verder landinwaards - Reisverslag uit Évora, Portugal van Aaltje - WaarBenJij.nu

Verder landinwaards

Door: Aaltje

Blijf op de hoogte en volg Aaltje

24 April 2016 | Portugal, Évora

Maandag 18 april naar Serpa !
Keurige gemeente camping aan rand van het dorp. Dus alles ik goed bereikbaar. Maandagmiddag door dorp gewandeld, leuke kleine steegjes, mooie pleintjes en een hele lange stadsmuur en mooie kasteelmuren. Alles ziet er keurig uit en iedereen is heel vriendelijk. Dat vind is sowieso van de Portugezen, de meeste zijn erg vriendelijk en behulpzaam en zonder dat er iets wordt terugverlangd ofzo . Dat is allemaal wel heel fijn! Relaxed ! Helaas begint het aan het einde van de dag te regenen en dat stopt niet! Heftige regenbuien .

Dinsdagochtend is het even droog zodat we kunnen lopen, helaas komen we weer loslopende honden tegen dus andere route maar minder leuk zo langs de weg. Dat is wel vervelend aan het worden hoor, in dit geval ( en vaak ) honden die op het erf passen maar zonder dat er het hek dicht is . sommige honden blijven keurig op het eigen erf maar helaas het merendeel kan gewoon overal naartoe en komt op ons af en daar word ik niet blij van en Ziva ook niet.

Het weer lijkt niet beter te worden dus ik besluit verder te gaan, stoeltje etc nat de auto in . Nog even lekker gedoucht en dan aankleden en weg maar wat blijkt bij terugkomst bij de auto? Ik krijg een schok ! auto staat onder stroom, kortsluiting vanwege de regen. Er is een rare constructie bij alle campers dat je een moederstekker hebt waar je verlengsnoer aan gekoppeld wordt dus die stekker met stopcontact hangt gewoon in de regen ! stomme constructie en het was nu heeeeeel erg nat allemaal met veel wind dus dat was foute boel. Maar het is goed gekomen, losgekoppeld en niets aan de hand. Volgende regenbui maar een plasticzakje eromheen ?

De reis gaat verder naar Monsaraz

Boven op een berg ligt een vestingstad , met een camperplaats. Parkeerplek wordt keurig aangegeven maar ik check nog even lopend hoe het eruit ziet en of er nog plaats is want ……. Het is nogal steil en hobbelig . Er is plek en even nagevraagd of het te doen was, ja hoor geen probleem. Dus die uitdaging ben ik maar aangegaan, daarna lag alles ergens andere in de camper maar ik sta ! En het is een mega mooie plek ! Giga uitzicht ! Ik zit in de cockpit te genieten, eerst is het nog mooi weer maar later komt ook hier de regen . Maar niet erg want het uitzicht blijft geweldig. En dan lees je nog eens een boek ! Het boek wat Arlene heeft achtergelaten is dus uit, Duimen aan zijn voeten van Dale Peterson . Tussen de buien door is het direkt weer lekker om buiten te zijn dus het stadje heb ik uitvoerig bekeken. Super smalle steegjes, kleine huisjes , hele leuke winkeltjes met streekprodukten , lekkere restaurantjes . Hier vond ik het leuk ! heel anders dan Carcassonne, daar waren hippe moderne winkels die je overal vind en waar de winkels ook modern zijn ingericht. Hier was de inrichting autenthiek gebleven en ik denk doordat de verkoop vooral gericht is op streekprodukten dat de sfeer goed was ( vond ik , het is maar mijn mening en ervaring ) In ieder geval vond ik het helemaal goed ! Lekker uit eten geweest ! na 2 nachten hier staan wordt het weer tijd om te verkassen, volgende bestemming is Evora .

Evora, is heel praktisch, keurige stadsmuren en mooie parkeerplekken waar je ook makkelijk met een camper kunt gaan staan. Het was even zoeken naar de VVV maar ook dat is weer gelukt ! Er zijn erg veel kerken , de kerken zijn redelijk onderhouden de steegjes iets minder maar wel is alles schoon en iedereen is aangenaam vriendelijk. Ik vind wel dat er erg veel politie rondloopt en weet niet of ik me daardoor veilig moet voelen ? ik besluit het te negeren en gewoon te genieten van de stad. Heerlijk geluncht bij een klein tentje in een soort van nisje. Weliswaar onder een grote parasol samen met 2 andere tafeltjes want er komt af en toe een druppel uit de lucht vallen dus dan is dat wel aangenaam. Het is er prettig rondlopen want eigenlijk kun je niet verdwalen , dus loop je gewoon maar spontaan een steegje in etc .

Even ten westen van Evora liggen een soort van menhirs lees ik in het overzichtje van de VVV maar daar houd de info ongeveer mee op , ik dacht eerst dat het een soort van stone henge was maar het waren gewoon stenen in een cirkel neergelegd ( heel lang geleden ) waarschijnlijk als een begraafplaats, het blijft nog gissen. Vanuit evora staat het niet op de borden dus goed gekeken op de kaart welke richting ik op moest en het is weer gelukt . dan opeens is er een zandweg en ook een parking : bordje Menhirs nog 3 km Dus dan maar lopen, water mee , na 3 km staat daar 1 menhir .Beetje zielige vertoning maar nog een km verder op daar is die cirkel, toch maar “even” naar toelopen dus ! inmiddels is het rond de klok van 6 uur !Het is absoluut de moeite waard, mooi uitzicht en mooie plek met hele grote keien. Terug dus weer zeker 4 km lopen, uiteindelijk ben ik om 19 uur terug bij de auto.

Bij die eerste kei kom ik een bekende tegen van een eerdere plek, was toen gezellig even babbelen en wat info uitgewisseld. Ik geef hun de naam van de camping die goed staat aangeschreven en waar ik naar toe wil in evoramonte. Maar ik ben dus bekaf na een hele dag evora en ook nog eens ik vermoed 10 km met hoogteverschillen erin lopen en zet de camping op de tomtom en mocht ik een goede plek zien dan ga ik daar staan. Zo kom ik op een parking terecht in Evora en ga daar staan en slaap heel snel. De andere ochtend besluit ik nu ik er dan toch ben nog even de kathedraal te bekijken, dus ziva in camper gelaten en even naar de kathedraal . De kathedraal is een beetje een tegenvaller maar dat komt vooral omdat je entree moet betalen en vervolgens de dame waar je net hebt afgerekend de hele tijd een hard telefoongesprek hoort voeren. Klopt niet in deze ruimte. Iedereen is gepast stil en zij praat hard, nu kan ik het niet verstaan waarover het gaat maar dat maakt niet uit. Ik vind betalen voor een kerk ook al raar.
Weer veel politie in de stad maar ik zie nu dat er een VIP wordt verwacht , ik ga maar eens verder richting evoramonte waar ik even voor 12 uur arriveer , de mensen die ik daar heen heb geadviseeerd zijn inderdaad daar en gaan bijna weg, leuk dat we elkaar nog net even weer treffen. Het is een kleine boerencamping van een nederlander ( een groninger zelfs ) toch wel grappig en toevallig ! Keurig sanitair en mooi wandelgebied dus we kunnen ons hier wel even vermaken. De andere dag ontdek ik de eerste teken bij Ziva. Er volgen er nog meer dus . Maar gelukkig heb ik een tekentang bij me. Zaterdagmiddag is er een happy hour, iedereen neemt eigen glas en fles mee en het is heel gezellig . Daarna gaat een visje op de gril . visje deze ochtend door mijn buren voor me meegenomen uit het dorp ! Wat superhandig en aardig ! Heel lekker !

De reis gaat verder noordwaarts maar daarover een andere keer !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Évora

Mijn reis met de camper

Nederland, België en Frankrijk en Spanje

Recente Reisverslagen:

21 Augustus 2016

Voorlopig even het laatste verslagje :)

16 Augustus 2016

Dresden

13 Augustus 2016

vervolg tsjechie

09 Augustus 2016

Tjechie

01 Augustus 2016

Uitrusten in Mariënberg
Aaltje

Vanaf 10 januari is mijn camper mijn nieuwe woonplek, ik zal gaan reizen door Frankrijk richting Spanje, Portugal wat de plannen verder worden kunnen jullie volgen via mijn blog.

Actief sinds 04 Jan. 2016
Verslag gelezen: 321
Totaal aantal bezoekers 14866

Voorgaande reizen:

04 Januari 2016 - 19 Augustus 2016

Mijn reis met de camper

08 Februari 2016 - 22 April 2016

-

29 Januari 2016 - 29 Januari 2016

laatste dagen in Champeix

Landen bezocht: