Tjechie - Reisverslag uit Ebersbach, Duitsland van Aaltje - WaarBenJij.nu Tjechie - Reisverslag uit Ebersbach, Duitsland van Aaltje - WaarBenJij.nu

Tjechie

Door: Aaltje

Blijf op de hoogte en volg Aaltje

09 Augustus 2016 | Duitsland, Ebersbach

Maandag 1 augustus kom ik Tsjechië binnen, ik zat in Duitsland natuurlijk al in de bergen en dat blijft nog even zo. Ik zie veel wintersportgebieden en kleine bergdorpjes. Dus het is weer lekker veel klimmen en dalen wat prachtige uitzichten oplevert.

Ik heb in mijn camperboek vlak bij Jachymov, Nove Mesto , een camperplaats gevonden dus die zet ik in de tom tom. Het is een Parking naast een Imbiss, in de winter een plek waar de loipes starten en een bar voor de skiërs echter er is nu helemaal niemand maar het ziet er niet verlopen uit. Dus even wachten ? Niet te lang, ik besluit eerst maar “even “ naar het dorp Jachymov te rijden om geld te pinnen want ik heb nog geen Tsjechisch geld en ik wil ook een tolvignet hebben dus de berg af naar beneden , ook even langs de VVV. De dame van de VVV weet niet dat er een camperplek is ! het VVV gebouw ziet er uit zoals het bij ons in de jaren 60 was ? Zoiets, ernstig ouderwets in ieder geval. Ik weer naar boven, nog steeds geen mensen bij de imbiss maar goed ik sta en ik red me wel. Savonds komt er opeens iemand het grasmaaien en hij doet voor mij de wc en douche open en zorgt ook dat ik stroom heb ! super de luxe ! hij vraagt nog of ik het niet erg vind dat hij morgenochtend de kanten komt doen van het gras ,wat veel herrie geeft om 9 uur . Nou dan ben ik al wel wakker. Echter ik heb de andere ochtend helemaal niemand meer gezien ! heb maar geld tussen de deur gestopt met een briefje erbij. Het zal wel goed komen. Heerlijk geslapen in de bergen ! Ik slaap trouwens elke nacht goed in de camper !

Dinsdag 2 augustus ga ik naar Karlovy Vary , keurige parking aan de rand van de stad.( kost 80 kronen, 2,40 euro ) Het is bewolkt dus ik laat Ziva in de auto achter. Het is zoals veel steden hier een kuuroord , ze hebben hier zwavelhoudende warmwaterbronnen . Iedereen loopt er met een speciaal bekertje te drinken op straat , grappig gezicht, ik zei de gek doe uiteraard mee en ik proef van elke bron ! Het is echt een rijke stad , mooie gebouwen duidelijk een lange mooie geschiedenis van architectuur en cultuur. Heerlijke stad om in rond te slenteren . Lekker gelucht langs de rivier op een overdekt terras. Menu met drinken erbij voor 8 euro ! en ook nog lekker !

Ik rijd door naar Fransiskovy lazne , eerst nog wat andere adressen geprobeerd maar die kloppen niet of bestaan niet meer. Camping aan een meer , simpel en dat is voldoende ( 240 kronen, dat is ongeveer 10 euro ) . In deze omgeving zijn veel grote bossen , heel Tsjechië heeft veel bos , en er is een heel groot park hier . In dit park zijn koud waterbronnen en in het stadje zijn veel hotels en leuke winkeltjes. Het zijn hier charmante sjieke gebouwen . Bijna gezwicht voor een Klimt vaas en bekers maar toch maar niet gedaan ( erg mooi en ook erg leuke prijs ) Eerst dadelijk maar eens een huis regelen . Het is erg sfeervol hier . Weer geluncht op een terras. Vandaag was Ziva mee want het is leuker om samen door het park te lopen naar de stad . Een park klinkt klein, het is een heeeeeeel groot park ! Terug zijn we met een soort treintje gegaan , die hond maakt ook van alles mee. Hierna bezoek ik ook nog Cheb . Een heel andere plaats. Mooie markt met statige hoge stevige gebouwen en er is duidelijk moeite gedaan het centrum aantrekkelijk te maken, veel gebouwen hebben een mooie kleur, buiten het centrum is het allemaal grauw . kleur maakt erg veel uit voor de uitstraling .

Voor de nacht gaan we naar Marianski , een camping waar veel nederlanders staan . Ik vind het behoorlijk prijzig, 350 kronen ( 14 euro ) zonder stroom en zonder hond (vergeten te vermelden) . Aparte sfeer een camping met allemaal nederlanders ! Ik mag op het veldje voor staan , hier is het wel gezellig. Dat wil zeggen iedereen doet zijn eigen ding .

Donderdag naar Plzen , waar Pils vandaan komt. De brouwerij is te bezichtigen maar die sla ik maar over. Het is deze dag heel warm dus Ziva is mee maar dat is vandaag eigenlijk ook te warm , Ik ´ gooi´ haar maar even in de fontein om even af te koelen . Vind ze niet echt leuk maar gelukkig heeft ze wel door dat het haar goed doet . Zo overleeft ze deze stad ook weer. Erg mooie grote markt ! Vanaf hier heb ik een nederlandse naturisten camping in de tomtom gezet en ik ga via hele kleine wegen naar het zuiden . En ik had toch echt gezegd dat ik over de tolweg wilde . Op het laatst wordt het wel weer heel spannend, een supersmalle weg en dan dus maar hopen dat er geen tegenligger aankomt . En dan ook nog een bruggetje met waarschuwing niet meer dan 10 t ! Nu weeg ik max 3,5 maar toch ! Uiteraard komt alles goed . Ik kom oververhit aan op de camping en duik direct met Ziva het meer in ! De campingeigenaar verteld dat de sauna wordt opgestookt dus ik ben vanavond welkom in de sauna . Mee-eten kan niet meer helaas want er is precies ingekocht voor de mensen die hebben gereserveerd voor het menu . Ik krijg aanwijzingen waar ik de camper het beste kan neerzetten. Helaas is dit terrein niet geschikt voor campers dus er gaat onder de camper wat mis. Er hangt iets los wat niet zo hoort. BALEN ! Eerst even niet een probleem, niet iets schokkends , ik bekijk het morgen wel besluit ik. De sauna is heerlijk , we zijn met zijn drietjes . Helaas bleek het een uitnodiging te zijn waar een prijskaartje bij hoort maar omdat de eigenaar vond dat hij het had moeten melden mag ik voor de helft . Bij het inschrijven later blijkt het hier heel erg duur te zijn, ik krijg korting maar dan nog kost het ruim 600 kronen, dus 25 euro ! dat is helaas mijn dagtarief incl eten waar ik me zelf mee heb gebudgetteerd dus dat wordt maar 1 nachtje deze camping. Het is echt veel te duur, niet luxe en bovendien heb ik schade . De eigenaar helpt wel de andere ochtend mee in de regen om te auto weer te repareren met Duck tape en Tierip . De camping staat te koop want er komen niet genoeg gasten, ze hanteren met alles nederlandse prijzen dat werkt toch niet in een ander land ? Ik begrijp wel waarom het niet loont . Vanaf hier ga ik naar Cesky Krumlov. Dat is echt heel sfeervol ! Absoluut een aanrader om te bezoeken., Middeleeuws stadje, heel sfeervol , compact , leuke winkeltjes en aardige mensen . Ik krijg van iemand zijn ticket om het museum te bezoeken en de toren te beklimmen, geen idee waarom hij niet meer ging maar was in ieder geval een leuk gebaar . Ik sta hier op een parking dichtbij de stad en kan hier ook snachts staan samen met andere camperaars .( kosten 200 kronen , 8 euro ) . Ceske Budejovice is de volgende stad die ik bezoek, op een zaterdag dus eigenlijk heb ik twijfels of dat wel zo slim is . Ik parkeer de auto bij een grote supermarkt . Ernaast is een parking en moet ik 100 kronen betalen ! de dame van de parking begrijpt waarom ik dat niet doe . Ik ben heel snel in de stad via een parkje dus de weg ernaartoe is ook aangenaam. Het is bizar rustig in de stad , wat blijkt de meeste winkels zijn dicht en een aantal die al open zijn sluiten om 12 uur. Dan mist de stad toch wat gezelligheid . Jammer . En als het in nederland zo doorgaat dan hebben wij dit vooruitzicht dus ook ? Zo komen de terrassen niet vol hoor ! Eens stad heeft dan iets doods dus daar zullen we met zijn allen wel iets aan moeten doen. De grote supermarkt waar ik geparkeerd sta is open tot 22 uur , elke dag ! Daar zijn de mensen en in de stad is niets te doen behalve de mooie gebouwen maar dat is niets zonder mensen erin .

Vlakbij Sloweslaw vind ik een echt Tsjechische camping aan een meertje. Er wordt druk geskied op het water en over de rivier gekanood . Er is veel te doen. Zaterdagavond speelt er een bandje bij het restaurantje allemaal erg leuk . Ik eet daar zaterdagavond : knoflooksoep en een soort kaassoufflé . Beetje zware kost en een klein beetje sla. Gelukkig had ik s ‘middags in Ceske Budejovice een salade gegeten.

Zondag is het mooi weer en ik besluit hier even te blijven, draai 3 wasmachines ! dus ik kan er weer even tegen. Alle ramen en deuren goed open want na al die regen wordt toch alles best vochtig.

Ik heb zelf een keer afgelopen week de verwarming aan gedaan !!! vanwege de kou en een week geleden lag ik in bed met broek en sokken aan ( dat was in de bergen maar toch ) en nu is het weer heel heet ! Maandags ga ik verder en wil naar Tabor, daar aangekomen mag je het centrum niet in boven 2,5 ton en ik ben dus 3,5 dat is lastig en erg ongebruikelijk ook. Bovendien waar moet ik de auto parkeren? Alles onduidelijk, uiteindelijk vind ik een parking maar dat is bizar ver van het centrum af. Dan bedenk ik dat ik voorlopig wel genoeg steden heb gezien en geen zin heb dit hier uit te zoeken. Ik wil weer wandelen en dan moet ik naar het noorden. Dus camping in de tomtom. Via Praag naar het noorden. Heb ik eindelijk wat aan mijn tolvignet . Echter er wordt flink aan de weg gewerkt hier dus echt opschieten is het ook niet maar goed het is wat het is. Kom ik bij die camping : na lang wachten zonder me aan te kijken geholpen door ik neem aan stagiaire, nederlandse met vacansoleil shirt aan , geen lach of vriendelijk woord !! Ik vraag of er plaats is voor mijn camper en het duurt ( geen grapje ) 5 minuten en dan vraag ik het nog maar eens. Even wachten . ja er is een plaats : voor hoeveel nachten ? Ik wil natuurlijk eerst weten wat het kost ! 27,50 voor de plaats , daar komt nog persoon en hond en electra bij ! dat heb ik maar niet meer gevraagd hoeveel het in totaal wordt. Gek genoeg stikt het hier weer van de nederlanders . Ik begrijp hier helemaal niets van . het meisje denkt volgens mij : dan niet ! In ieder geval dacht ik dat . Tja maar dan ? weer boek erbij , half uurtje rijden is er ook een camping ……………. Die blijkt niet meer te bestaan ! En dan wordt het moeilijk want zoveel campings zijn er hier niet , althans niet aangegeven . Dus dan maar naar Duitsland . dus nu sta ik in Ebersbach , camperplaats bij een zwembad . zwemmen, douchen, toiletten en stroom voor 10 euro. Van hieruit dan maar naar die wandelgebieden rijden in Tsjechië. Ik had net nog geld gepind dus moet toch wel even terug, grapje ! Vlak over de grens hier moet erg mooi zijn om te wandelen dus dat moet ik zeker hebben gezien ! Nu is het dinsdag 9 augustus en ik zet het op verzenden maar heb nu geen wifi dus geen idee wanneer het verzonden gaat worden. Dat is een verrassing ! Op dit moment regent het weer en het zwembad gaat bijna open , wat zal ik gaan doen ? Later meer ! Eerst maar koffie !

Groetjes en veel liefs, Aaltje


(Arlene: ze is nu alweer in Tjechie en heeft heerlijk gewandeld in hele mooie gebieden dus had het vandaag goed naar haar zin!)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Ebersbach

Mijn reis met de camper

Nederland, België en Frankrijk en Spanje

Recente Reisverslagen:

21 Augustus 2016

Voorlopig even het laatste verslagje :)

16 Augustus 2016

Dresden

13 Augustus 2016

vervolg tsjechie

09 Augustus 2016

Tjechie

01 Augustus 2016

Uitrusten in Mariënberg
Aaltje

Vanaf 10 januari is mijn camper mijn nieuwe woonplek, ik zal gaan reizen door Frankrijk richting Spanje, Portugal wat de plannen verder worden kunnen jullie volgen via mijn blog.

Actief sinds 04 Jan. 2016
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 14851

Voorgaande reizen:

04 Januari 2016 - 19 Augustus 2016

Mijn reis met de camper

08 Februari 2016 - 22 April 2016

-

29 Januari 2016 - 29 Januari 2016

laatste dagen in Champeix

Landen bezocht: