Portugal - Reisverslag uit El Rocío, Spanje van Aaltje - WaarBenJij.nu Portugal - Reisverslag uit El Rocío, Spanje van Aaltje - WaarBenJij.nu

Portugal

Door: Aaltje

Blijf op de hoogte en volg Aaltje

05 April 2016 | Spanje, El Rocío

Eventjes tijdelijk afscheid van Spanje, in ieder geval van Andalusie.

Wat me overigens op is gevallen van Andalusie is dat er erg veel aan natuurherstel wordt gedaan.
En over het algemeen ziet alles er keurig netjes uit , er wordt hard gewerkt om het toeristenseizoen goed te starten.
Er wordt driftig met hoge druk reinigers stoepen gepoetst, terrassen klaargemaakt etc.
Wat ik wel jammer vind en dat is niet alleen hier zo dat doen ze op veel plaatsen, de bomen die gepland worden staan zo in een rijtje !
Dat vind ik zo onnatuurlijk ! en dat duurt heel lang voordat dat niet meer zichtbaar is.
Dat ze daar nog niet iets anders voor hebben bedacht.
En ik persoonlijk vind de westkant van andalusie vriendelijker, zachter , mooier .
En wat ook handig is aan de westkant kan je weer gewoon de fiets gebruiken .
Toch wel handig !

De laatste camping in Spanje was prima , 3 nachten gestaan.
Even de weg oversteken en door de duinen naar het strand.
Eerst Ziva flink laten zwemmen in de zee .
Vind ze geweldig om de bal te halen uit het water ( zonder stok of bal gaat ze er niet in)
En ander prettig bijkomstigheid is dat ze haar losse haren goed kwijt raakt.
Ze is duidelijk haar wintervacht aan het afstoten, inmiddels heb ik haar al een week elke dag “ geplukt “.
Hele bossen vlogen uit haar vacht, daarna nog met de borstel .
Na de derde dag was het minder erg en nu dan nog even paar dagen de zee en dan zal het wel weer rustig worden met het haarverlies van de jonge dame.
Normaal gesproken valt het bij haar reuze mee maar nu heel eventjes erg veel haar !
In de duinen was het smiddags heerlijk zonnen.
Elke dag weer sochtends door de duinen hardgelopen, dat klinkt nu heel stoer maar er ligt een heel mooi wandelpad door de duinen.

Dat heb ik veel gezien in Spanje, goede wandelpaden en in de ochtend wordt daar ook driftig gewandeld door de spanjaarden.
Soms zijn er fitnessapparaten en ook die worden heel goed gebruikt.
Leuk om dat zo te zien.
Hier was een wandelpad eerst door de duinen en daarna langs het strand helemaal rondom het dorp naar de haven.

Los van het feit dat het uitzicht erg mooi was, was het ook nog mooi aangelegd.
Af en toe was het pad gemaakt door boomstammen en hier en daar was een groot plateau zodat je even op je gemak van de zee kunt genieten .
Het dorp is verder niet zo erg boeiend om heel lang te verblijven.
Mooie vissershaven, veel kleine pleintjes, een overdekt marktje.
Maar het is allemaal rondom 1930 gebouwd en al weer veel hersteld.
Beetje moderne stad maar niets spectaculair..
Rondom de stad/dorp veel mooie natuur dat dan weer wel.

Zaterdag 2 april daar vertrokken richting Portugal!
Dat staat al op de borden dus dat is makkelijk, maar opeens staat er dat er tol wordt gevraagd. Daar houd ik niet van !
Maar na wat gezoek en wat overleg met een andere camperstel bleek dat we bij de volgende afslag eraf kunnen en gewoon via de B weg kunnen rijden.
Zo gezegd zo gedaan.
Via de oude weg , N 125 , waar veel gaten zichtbaar hersteld zijn , verder rijden maar het blijft wel een beetje opletten.
Dat is dus een nadeeltje van deze oude weg, die is dezelfde als 30 jaar geleden en nu beetje opgelapt.
Daarom is natuurlijk die snelweg aangelegd maar ja die heeft een minder mooi uitzicht .
30 jaar geleden was ik hier voor het eerst, huwelijkreis , veel autogereden .
Wat ik vooral nog weet : de slechte wegen ( band stukgereden) en de sardientjes !

2 jaar geleden met mama hier geweest en de omgeving rondom Albufeira verkend.
Daar waren de wegen toch al wel aardig verbeterd maar nu bedenk ik me dat we toen gewoon over de tolweg zijn gegaan met de huurauto.
En uiteraard ook secundaire wegen want anders kom je niet bij de dorpjes immers.
Geen extra kosten gezien op de eindrekening.
De portugese mensen waren allemaal erg vriendelijk vond ik en mooie natuur ! Dat vroeg om herhaling.

Ik ben nu beland in Tavira , op een soort van camping.
Bedoeld volgens mij voor campers maar er staan ook caravans en zelfs een tent.
Het is echter een erg ongelijk terrein dus het was even zoeken hoe ik veilig dwz zonder een kapotte camper op een plek beland.
Dat was even puzzelen maar het is gelukt !
Ik sta goed, recht en kan zo wegrijden .
Wifi is vooral goed aan het begin van het terrein dus daar ga ik later op de avond even de mail binnenhalen.
Vind ik prima.
De tijd is weer een uur terug want hier doen ze niet aan zomertijd.

Vanmiddag maar direkt stadje ingegaan, toch ietsjes te ver om te lopen bedacht ik dus met de fiets.
Ziva ernaast , ze gaat dan even in protest en rent als een idioot naast me maar gelukkig was dat toch snel over.
Ze bleef keurig naast me dribbelen richting centrum.
Voordeel van een klein stadje is dat er rustig word gereden en dat je dus makkelijk zo met de hond naast je op de fiets de stad in kunt,
in een grote stad geeft dat veel complicaties.
Er zijn hier echt mega veel kerken.
Leuke pleintjes, live muziek terrasjes , winkeltjes .
Kortom : heel gezellig !

Al 2 kerken bezocht , bij de eerste was een hek waar ziva even vast kon.
Tweede kerk had niets om haar vast te maken, gokje dus want wie weet denkt ze dat ze vast zit ? dat was ook even zo maar toen opeens had ze door dat ze verder kon en kwam de kerk binnen.
De dame die bij de entree zat verwelkomde haar hartelijk en voor haar was het vanzelfsprekend dat de hond mee naar binnen mocht.
Wat een verschil kan dat zijn en wat wordt het er makkelijk van als mensen zo zijn !
Heerlijk, en ziva gedraagt zich ook keurig .
Maar tja dat wil niet iedereen zien !
Vlak tevoren had ik nog een boze blik van de mw van de VVV gehad ( ik had bordje niet gezien dat er geen honden binnen mochten )
Wat een boze blik zeg, ik begreep uiteraard niet waarom ze me zo boos aankeek !
Dat vertelde ze me vrij snel , maar gelukkig werden mijn excuses aanvaard.
Het was even slikken voor haar maar het is goed gekomen.
Oh ja de kerk, met ziva dus samen kerk bekeken, ook de expositie achterin de kerk ( soort museum )
Ik mocht geen foto’s maken, dus ik zal proberen het te vertellen.

Beide wanden van de kerk waren voorzien van blauwe tegeltjes , soort van delfstblauw kleur .
Op de tegeltjes was het bijbelverhaal afgebeeld.
Dat moet moeilijk geweest zijn om te maken.
Afbeeldingen waren ook erg mooi maar de kerk heeft dan ook een mooie blauwe gloed .
En tja blauw is mijn lievelingskleur dus ik vond het helemaal fantastisch.

Daarna maar een terrasje gepakt , genoten van heerlijke gegrilde sardientjes , met een glas witte wijn !
Portugal ingeluid ! Perfecte eerste dag !

  • 08 April 2016 - 23:47

    Inez:

    Ha Aaltje,

    Fijn dat Portugal je zo goed bevalt en gezellig dat Arlene je komt opzoeken. Veel plezier samen dames!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, El Rocío

Mijn reis met de camper

Nederland, België en Frankrijk en Spanje

Recente Reisverslagen:

21 Augustus 2016

Voorlopig even het laatste verslagje :)

16 Augustus 2016

Dresden

13 Augustus 2016

vervolg tsjechie

09 Augustus 2016

Tjechie

01 Augustus 2016

Uitrusten in Mariënberg
Aaltje

Vanaf 10 januari is mijn camper mijn nieuwe woonplek, ik zal gaan reizen door Frankrijk richting Spanje, Portugal wat de plannen verder worden kunnen jullie volgen via mijn blog.

Actief sinds 04 Jan. 2016
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 14797

Voorgaande reizen:

04 Januari 2016 - 19 Augustus 2016

Mijn reis met de camper

08 Februari 2016 - 22 April 2016

-

29 Januari 2016 - 29 Januari 2016

laatste dagen in Champeix

Landen bezocht: