Weekend met Arlène - Reisverslag uit Mértola, Portugal van Aaltje - WaarBenJij.nu Weekend met Arlène - Reisverslag uit Mértola, Portugal van Aaltje - WaarBenJij.nu

Weekend met Arlène

Door: Aaltje

Blijf op de hoogte en volg Aaltje

13 April 2016 | Portugal, Mértola

En toen ……….. was Arlene ook in Portugal.

Super fijn om elkaar weer te zien ! Is toch wel erg lang geleden . Uiteraard heb ik een planning gemaakt voor onze paar dagen samen. De eerste overnachting is in Quarteira op een camperplaats. Vlak bij zijn restaurantjes, we eten heerlijke gegrilde vis en kletsen de hele tijd gezellig bij ( wat zo blijft tot aan vertrek )

Vrijdag gaan we naar Loule waar vooral de overdekte markt een bezienswaardigheid is, veel lokale produkten worden aangeboden en nu niet alleen vis en vlees maar ook honing, noten, drank en vis in blik. Het dorpje is verder leuk portugees charmant. We genieten van een heerlijke lunch op het terras. Ziva mocht deze keer in de auto blijven.

Na loule een wandeling in natuurgebied de Rocha da Pena , prachtige uitzichten en heel veel mooie bloemetjes ! Uiteraard hebben we heel veel foto’s gemaakt.

Dan naar Silves , na wat geruzie met de tomtom komen we wel op de camperplaats terecht. Een alleraardigste nederlandse meneer ontvangt ons en we kiezen de plek met het mooiste uitzicht. We hebben een picknicktafel voor onze camper dus tafeltje kan ingepakt blijven . Het uitzicht is inderdaad geweldig. Er zijn ontzettend veel ooievaars in Silves een nest aan het bouwen en dat kunnen we allemaal bewonderen vanaf onze plek . 9 nesten op een rijtje en vervolgens op andere plekken ook nog veel nesten. Een hoop bedrijvigheid hoor ! We krijgen een adres van een restaurant door waar we een goed menu voor 7,50 kunnen krijgen. Dus dat gaan we uittesten , zeer geslaagd eten met een kan sangria en een kan witte wijn ! Prima ! De ochtend gaan we nog even echt Silves in, uiteraard winkeltjes in en uit en ook nog even een kasteel bezoeken ( resten van het kasteel ) . Hier was toevallig deze dag markt veel groente en fruit van duidelijk de telers zelf. Silves is een leuke gezellige plaats . Veel hoogte verschil en gladde steentjes dus met onze teenslippers waren we uitdagend bezig maar is goed voor de voetspiertjes !

Vanuit Silves gaan we richting Lagos , ik had gehoord dat er ook in de stad een camping is . vlakbij de brandweerkazerne. We zien ook daar een camping maar die is voor militairen maar even later zien we ook een gewone camping. Het ziet er allemaal een beetje erg vervallen uit maar wel handig zo dicht bij de stad. Er is ook een camperplaats maar dan is het toch wel een beetje verder lopen naar de stad denken we. Dus we gokken ermaar op . Het is allemaal erg simpel maar gelukkig zijn het heerlijke douches ! En achteraf blijkt het 10 euro te kosten ( volgens de prijslijst zou het meer zijn maar dit vonden we wel een nette prijs voor wat er geboden werd) . We gaan de middag Lagos verkennen en gaan eerst maar eens lunchen , tent gekozen omdat we de stoeltjes zo leuk vonden ! Dat krijg je met 2 dames op stap , grappig effect. Lagos heeft een hele leuke haven met langs de boulevard hele leuke stalletjes met vooral veel kurkproducten , sjaals , kleding . En in de stad zijn veel surf zaken , er zijn vrij veel jonge mensen hier dus ook veel bars . Overdag is het erg druk met een gemeleerd publiek in de avond zijn vooral de jongeren aanwezig . Lagos heeft weliswaar wat achterstallig onderhoud met zijn gebouwen maar toch wel heel gezellig. Veel kleurtjes verwerkt in de gebouwen vooral met tegeltjes. Zo hebben we een heel huis met groene tegeltjes gezien en roze en geel etc. Kortom een kleurrijke stad , ik denk dat dat een goede omschrijving is.

We slapen dus in Lagos en gaan s ‘ochtends naar het beroemde Ponta de Piedade om hier de ruige rotswanden van Portugal te bewonderen en het super uitzicht.

De zee heeft vele kleuren en is heerlijk woest aan het bonken tegen de rotsen !

Onze weg gaat verder naar het einde van de wereld , het meest zuidelijk/ westelijk puntje van Portugal, Cabo de Sao Vicente en Fortaleza de Sagres. Het fort is zeker de moeite waard wel zijn we erg benieuwd hoe de lelijke gebouwen waar ze mee bezig zijn er in de toekomst gaan uitzien. Ze verpesten op dit moment het uitzicht. Gelukkig kunnen we er ook heel goed omheen kijken hoor maar toch . We spotten veel schattige vogeltjes en bloemetjes tussen de rotsen maar vooral zijn de rotsen en het water geweldig. Onder het plateau waar we liepen liggen open ruimtes en een enkele heeft een opening op dat plateau daar was een wand omheen gebouwd waardoor het klotsgeluid van de zee nogeens werd vergroot, echo effect ! Het was een heel speciaal effect qua geluid maar ook de wind van de zee kon je daar voelen.

We hadden een leuk strandje gespot vanaf de rotsen in Sagres en daar hebben we lekker op het terras van een late lunch / vroeg avondeten genoten

En toen ging de reis weer terug naar Faro , ik had op het strand van Faro net voorbij het vliegveld donderdag een tussenstop gemaakt en toen stonden daar erg veel campers. Superplek ! en 10 minuten rijden naar het vliegveld. Dus daar hebben we gestaan . Echt aan het strand ! even rondgewandeld om een leuke tent te vinden om nog even iets te drinken en ja hoor ! leuke tafeltjes, lounche stoeltjes dat sprak ons wel aan dus daar hebben we nog even van 2 heerlijke coktails genoten vervolgend heerlijk geslapen met de zeegeluiden op de achtergrond , relaxed opstaan, ontbijten nog even over het strand wandelen en dan naar het vliegveld !

Heerlijke dagen samen gehad !

Ik sta eventjes in Olhao op een camping, even de camper weer zandvrij maken, wasmachine hier benutten kortom even weer alles lekker schoon en fris en dan ga ik vanaf woensdag weer op reis . Ik ga langs de oostkant van Portugal omhoog .

• 16 April 2016 - 14:45

Aaltje :

Marjan, leuk dat je mijn blog volgt. Ik krijg reacties binnen op in mijn mailbox . Het is wel zo dat iedereen de berichtjes kan lezen die via het blog worden gestuurd . Ik heb echter niet altijd internet en kan soms lastig de mailtjes lezen . Wil je het meer prive houden of snel antwoord dan is een appje naar mijn mobiel beter. Dit is even de eerste keer dat ik probeer te reageren dus voor mij ook even spannend of ik het nu goed doe.